CDC Software lanserar framtidens Internetbutik och e-handelslösning

CDC Software (tidigare Industri-Matematik) har tagit fram nästa generations systemlösningar för effektiv samverkan med kunder, leverantörer och andra handelspartner över Internet. IMI eCommerce är en komplett e-handelslösning som förenar CDC Softwares avancerade order och logistik system med en helt ny webbapplikation som ger Internetkunderna ett säkert, modernt och effektivt arbetsredskap. Dygnet runt, får de tillgång till inte bara produktkataloger att beställa ifrån, utan också aktuella avtalspriser och leveranslöften. Dessa hämtas i realtid från det bakomliggande affärssystemet som är helt integrerad i lösningen.

En viktig del i lösningen är den nya Internetbutik som utvecklats i samarbete med Ahlsell, Nordens största handelsföretag inom installationsprodukter, verktyg & maskiner. Den används redan nu av utvalda pilotkunder men kommer inom de närmaste månaderna att rullas ut för användning av tusentals kunder till Ahlsell.

Försäljningsdirektör Clein Johansson på Ahlsell, säger
”Andelen kunder som väljer att handla via nätet ökar stadigt. Vi på Ahlsell tycker att det är positivt, för det ökar effektiviteten för såväl våra kunder som för oss.
Tack vare IMI eCommerce, kan vi ta med oss fördelarna hos vårt affärssystem ut till våra kunder och presentera ett system som är användarvänligt och lätt att lära sig.
IMI eCommerce gör att vi kan bygga upp en trogen kundkrets och den gör det också möjligt för våra kunder att nå oss på ett lättöverskådligt sätt oavsett geografi, språk eller valuta.”

Att ta Internetanvändningen till nästa nivå, där den professionella kunden får tillgång till all information som behövs för att enkelt göra affärer med leverantören, har varit ledstjärnan för CDC Softwares utveckling av lösningen. Kunden kan börja med enkla rutiner för att söka information och lägga order, och efterhand använda fler tjänster och funktioner, t ex skapa egna beställningslistor, offerter och produktblad. Företag som Ahlsell kan i sin tur dynamiskt nå ut till specifika kundgrupper via riktade kampanjer för webben samt publicera anpassad information på en elektronisk anslagstavla. Lösningen ser också till att artikelregistret alltid hålls uppdaterat och kunden kan direkt se om en artikel utgått, ersatts eller kan substitueras med en likvärdig.

”En modern och användarvänlig kundportal måste förstås ha basfunktioner som att vara enkel att hitta i och ge snabba svar med tillförlitliga pris- och leveranslöften. Den måste också kunna ge kunden tillgång till all information som man vill exponera från affärssystemet” säger Pär Wetterlöf, Produktchef för IMI Supply Chain inom CDC Software, ”Med IMI eCommerce får man realtidstillgång till all relevant data, och en plattform för att enkelt ställa in utseende, innehåll och processer efter olika kunders behov.”

IMI eCommerce bygger på IMI Supply Chains tjänstebaserade arkitektur (SOA) som utnyttjar web services och andra integrationstekniker för att samverka med interna och externa system. IMI Supply Chain är en produktfamilj med lösningar för företag med högt ställda krav på order- och logistikprocesser. I det ingår att kunna fånga order via olika säljkanaler, att köpa in via olika leverantörsmarknader, att leverera via olika distributionskanaler, och att göra informationen tillgänglig för alla aktörer i kedjan.

För mer information, kontakta:

Ahlsell
Clein Johansson, Försäljningsdirektör
Tel: 08-685 70 00, Mail: clein.johansson@ahlsell.se

CDC Software
Pär Wetterlöf, Produktchef
Tel: 08-676 50 00, Mail: PWetterlof@cdcsoftware.com

Om Ahlsell
Ahlsell är Nordens största handelsföretag inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Ahlsell erbjuder professionella användare ett brett sortiment av varor och kringtjänster inom produktområdena VVS, El, Verktyg & Maskiner, Bygg, Kyl och GDS (Gör det själv). Koncernen har en årlig omsättning om ca 20 miljarder SEK och ca 4 500 anställda. Verksamhet bedrivs i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Estland och Ryssland.
För mer information om Ahlsell, besök: www.ahlsell.se och www.ahlsell.com