Aptic förvärvar spetskompetens inom inkasso

Systemleverantören Aptic fördjupar sin expertis inom finans och inkasso genom att idag förvärva snabbväxaren Profact. Affären ger Aptic marknadens bredaste serviceerbjudande inom kravhantering.

Profact är Sveriges enda servicebolag för inkassobranschen och dess djupa branschkunnande kommer att stärka den framtida utvecklingen av Aptics affärssystem. Bolagen har en gemensam målgrupp inom finans, inkasso och internavdelningar på större bolag, vilket ger stora synergieffekter.

-          Affären skapar en ökad närvaro i marknaden och ger stora samordningsvinster, säger Christer Villard styrelseordförande i Aptic. Han fortsätter – Med förvärvet påskyndar vi den fortsatta expansionen och vi har flera starka ägare som säkerställer tillväxten i Aptic även om vår målsättning är att växa med lönsamhet framöver.

Den nya koncernen kommer efter förvärvet att ha 60 anställda och en budgeterad omsättning på cirka 50 miljoner. Båda bolagen har fram tills nu vuxit organiskt och kommer inledningsvis att drivas vidare som två separata systerorganisationer med samordnad administration.

Susanne Bruce som idag är VD i Profact utses till VD och koncernchef i Aptic efter förvärvet. I samband med affären flyttar också Aptic sitt säte till Göteborg.

-          Det ska bli oerhört spännande att närma sig marknaden med detta nya, heltäckande koncept som kombinerar tekniskt kunnande med branschexpertis på ett för våra kunder unikt sätt, säger Susanne Bruce, grundare Profact och blivande VD/koncernchef i Aptic. – Vi ser att helhetslösningen i vårt erbjudande kan bygga stora kundvärden och leda till kostnadsbesparingar genom effektiviseringar, avslutar Susanne Bruce, som tillträder sin nya tjänst med omedelbar verkan.

För bilder och mer information, vänligen kontakta:

Christer Villard, Styrelseordförande Aptic AB, 070-829 03 05, christer@villard.se

Susanne Bruce, grundare Profact AB, 070-828 24 27, susanne.bruce@aptic.se

Om Aptic AB:

Aptic, som är dotterbolag till Stenhaga Invest AB, utvecklar affärssystem för kravhantering och är en av de ledande leverantörerna i Norden inom Recievable Management Services. I samma system omfattas moduler för fakturering, reskontraservice, factoring, fakturaköp och inkasso. Aptic har ett 25-tal medarbetare med kontor i Skövde och Stockholm. www.aptic.se

Om Profact AB:
Profact är Sveriges enda servicebolag för inkassobranschens kärnverksamhet. Profact erbjuder outsourcing av icke strategisk inkassohantering och har inkassotillstånd utfärdat av Datainspektionen. Kampanjbearbetning, skuldsanering, uppföljning av avbrutna avbetalningsplaner är några av tjänsterna. Profact har 35 medarbetare med placering i Göteborg.
www.profact.se