Aptilo lanserar revolutionerande tjänst för IoT-uppkoppling i mobilnät

Aptilo Networks, med huvudkontor i Sverige, lanserar en ny tjänst som hjälper mobiloperatörer att leverera säker uppkoppling och innovativa tjänster för sakernas internet (IoT). Aptilo’s tjänst, Aptilo IoT Connectivity Control Service™ (Aptilo IoT CCS), fungerar tillsammans både med dagens mobilnät och kommande 5G. Mobiloperatörer får möjlighet att snabbt och flexibelt leverera uppkoppling av IoT utrustning som ger företagskunder full kontroll över regler och säkerhetsinställningar – till en bråkdel av kostnaden att producera samma tjänster med nuvarande system.

• Den nya tjänsten, Aptilo IoT CCS, ger operatörer den flexibilitet de behöver för att verkligen vara innovativa och leverera IoT anslutningar i stor skala. Nya affärsmodeller som tidigare inte varit tänkbara möjliggörs, säger Paul Mikkelsen, VD på Aptilo Networks. Vi har levererat system till operatörer sedan 2001 och har på senare tid fått allt fler förfrågningar från våra över 100 operatörskunder om att inkludera även lösningar inom IoT.

Fram till idag har mobiloperatörer främst anpassat sina existerande system för att hantera ett fåtal olika abonnemangstyper och användarprofiler, men IoT är något helt annat. Företagskunder inom IoT kräver ofta egen kontroll över tjänsten och mer avancerad hantering av datatrafiken. De vill kunna hantera komplexa regelverk, få trafiken säkert transporterad (VPN) till sina olika datacenter och anpassa säkerhetsinställningar. För en mobiloperatör är detta en mycket svår omställning.

En revolution för IoT i mobilnät
Fram till idag har operatörer tvingats välja mellan att använda sin befintliga mobilnätsutrustning och leverera begränsade tjänster för IoT, eller investera stora belopp i att bygga upp parallella system enbart för IoT. Allt för att försöka möta de nya kraven på större flexibilitet, vilket blir mycket kostsamt och sällan tillräckligt bra.

Aptilo IoT CCS erbjuder nu ett bättre alternativ, genom att addera en tjänst som tillför det som de befintliga systemen i mobilnäten saknar. Nya erbjudanden inom IoT kan lanseras inom några dagar istället för efter flera månader eller år.

Full flexibilitet och kontroll för företag som bygger IoT-tjänster
Mobiloperatör ges nu helt nya möjligheter att erbjuda sina företagskunder full kontroll över IoT tjänsten. Via API:er från Aptilo IoT CCS, eller via ett webbinterface, kan varje kund nå realtidsinformation såväl som rapportering av tidigare händelser. Aptilo IoT CCS ökar säkerheten med VPN-tunnlar samt filtrering och kontroll av trafik från alla IoT-enheter.

Intelligent IoT-uppkoppling över hela världen
Aptilo IoT CCS erbjuder ytterligare fördelar om mobiloperatören kombinerar tjänsten med att använda så kallade e-SIM (eller eUICC) där SIM-identiteten (IMSI) och mobilabonnemanget styrs dynamiskt. Genom att inte bara erbjuda roaming, utan också lokala avtal kan operatören erbjuda lägre priser och möjliggöra permanent uppkoppling i länder där långvarig roaming inte är tillåten. Med Aptilo IoT CCS kan detta göras samtidigt som företagskunden ändå alltid får sin datatrafik levererad där man vill ha den – i säker VPN-tunnel eller för viss trafik via lokal Internet-anslutning direkt i det land som enheten befinner sig.

För mer information kontakta:
Johan Terve, Marknadschef Aptilo Networks AB
Tel: 08-5089 8902, 070-202 53 00
E-post: johan.terve@aptilo.com

Titta också på Aptilos webinar “Is Your Mobile Core Ready for IoT?”, onsdag 5:e februari.

Aptilo kommer att finnas på Mobile World Congress i Barcelona i hall 5, monter 5G66.

Om Aptilo Networks
Aptilo Networks är en ledande aktör inom system för hantering av operatörers datatjänster med avancerade funktioner för att kontrollera tillgång till Internet, styra användarupplevelsen och ta betalt. Aptilo Service Management Platform™ (SMP) har förintegrerade funktioner för att maximera funktionalitet och snabba driftsättningar, och samtidigt minimera påverkan på befintliga system. Med över 100 operatörskunder i mer än 70 länder, har Aptilo blivit världsledande inom hantering av storskaliga Wi-Fi hotspots, samt avlastning av operatörers 3G/4G datatjänster till Wi-Fi och är en kritisk komponent inom Wi-Fi Calling (Voice over Wi-Fi) och Internet of Things (IoT). För ytterligare information, se www.aptilo.com

Taggar: