Aptilo Networks lanserar komplett produktfamilj för drift av lokala mobila nät

Aptilo Networks lanserar komplett produkt-familj för drift av lokala mobila nät Aptilo Networks lanserar nu hela sin produktfamilj för lokala mobila nät med Internetaccess och lokala nättjänster på publika platser. Förutom Aptilos första kommersiella produkt, Aptilo Mobile Access Server, som uppgraderats med ny funktionalitet kompletteras nu utbudet med en betalningsserver och en server för accesspunktsövervakning. Aptilos betalningsserver (Aptilos Payment Server) hanterar säkra betalningar med bland annat kreditkort och betalningar via mobiltelefonabonnemang medan accesspunktsservern (Aptilo Access Point Controller) gör det möjligt att utnyttja accesspunkter från olika tillverkare och olika radiotekniker i samma nät. Genom Aptilos lösningar kan vem som helst enkelt sätta upp och driva ett lokalt mobilnät för access mot Internet eller för att erbjuda lokala tjänster i nätet. Systemet fungerar med de bägge licensfria radioteknikerna WLAN (802.11b) och Bluetooth. De olika delarna av produktfamiljen är byggda för att fungera ihop men kan även användas var för sig. En installation som utnyttjar samtliga komponenter gjordes nyligen på Köpenhamns flygplats där passagerare nu kan få enkel och prisvärd trådlös Internetaccess tack vare Aptilos systemlösning. En av fördelarna med systemet är att användarna inte behöver något abonnemang eller avtal med en viss operatör. Istället köper man tjänsten på plats genom att göra en engångsbetalning för till exempel en tidsbegränsad Internetaccess eller för andra lokala mervärdestjänster i näten. Nätägare kan också erbjuda kostnadsfria tjänster och skicka meddelanden och annan information till en specifik användare genom systemets positioneringsfunktion. Aptilos lösning är unik genom att den från början utvecklats helt med inriktning på lokala mobila nät i publika miljöer med betalningslösningar. Det gör Aptilos system betydligt mer kostnadseffektivt än system som i första hand utvecklats för kontorsmiljöer vilket betyder billigare tjänster för användarna. Aptilos lösning fungerar väl tillsammans med företags VPN-tjänster och roamingtjänster. Nedan beskrivs delarna i Aptilos produktfamilj. Mer ingående information finns på webben, www.aptilo.com. Mobile Access Server 2.0: Aptilos Mobile Access Server hanterar multipla lokala nät baserade på WLAN, Bluetooth eller andra olicensierade radioaccesstekniker. Servern kan centralt verifiera användare, styra accessrättigheter, generera användardata, möjliggöra positioneringstjänster och övervaka de lokala näten. Servern har också ett gränssnitt mot externa fakturerings- och kundvårdssystem. Payment Server: Aptilos betalningsserver ger nätägare ett enkelt sätt att erbjuda ad-hoc- användare access till Internet och lokala nättjänster via säker betalning med kontokort, betalning via mobiltelefonfakturan eller genom andra etablerade elektroniska betalningsmetoder. Access Point Controller: Aptilos Access Point Controller förvandlar en eller flera accesspunkter till en så kallad hot spot, med möjlighet för nätägaren att hantera tillfälliga användare såväl som registrerade abonnenter. Detta gäller oberoende av uppkopplings metod, WLAN, Bluetooth eller trådbunden uppkoppling. Om Aptilo Networks Aptilo Networks utvecklar systemlösningar för olicensierade lokala mobila nät med Bluetooth och WLAN (802.11). Bolaget är Stockholmsbaserat med kontor även i Malaysia och bildades som en avknoppning från Axis Communications. Aptilos Mobile Access Server erbjuder operatörer en enkel och effektiv lösning för att integrera accesspunkter till ett avancerat publikt lokalt mobilnät. Den erbjuder också möjlighet till betalning via kreditkort samt integration mot mobiloperatörer för betalning via mobilteleabonnemang. Mer information om Aptilo Networks finns på webben: www.aptilo.com. För ytterligare information vänligen kontakta: Torbjörn Wård, CEO, Aptilo Networks, Tele: 0733-22 46 08 E-post: torbjorn.ward@aptilo.com Paul Mikkelsen, VP Marketing, Aptilo Networks, Tele: 0709-31 69 46, E- post: paul.mikkelsen@aptilo.com Jan Sjönell, VP Sales, Aptilo Networks, Tele: +60 123 776 775, E-post: jan.sjonell@aptilo.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/29/20011129BIT00090/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/29/20011129BIT00090/bit0001.pdf