Storbritannien ny marknad för Aptilo

Storbritannien ny marknad för Aptilo - Ny trådlös ISP planerar för 100 hotspot-nät med Aptilos teknik i år Aptilo Networks har slutit avtal med den brittiska trådlösa Internetleverantören Netario som planerar att etablera publika WLAN-nät, så kallade hotspots, över hela Storbritannien. De första öppnar i Manchester i samband med idrottsevenemanget The Commonwealth Games i Manchester som börjar idag, 25 juli. Till en början kommer Aptilo att stå för både tekniken och driften av näten. På sikt ska Netario själva driva näten på licens. Helt nyligen avreglerades WLAN-marknaden i Storbritannien och som sista land i Europa öppnades frekvensbandet för den olicensierade radiotekniken WLAN (802.11b). Storbritannien är därför en viktig marknad för Aptilo och affären med Netario visar att man har en konkurrenskraftig lösning för drift av publika WLAN-nät. - Vi tror att det finns ett stort uppdämt behov av trådlösa Internettjänster här i Storbritannien. Under hösten avser vi att sätta upp publika WLAN-nät på upp emot hundra olika platser i landet. En så snabb utbyggnad hade inte varit möjlig utan Aptilos lösning som enkelt och kostnadseffektivt tillåter skalbarhet och samtidigt är ett lättadministrerat och tekniskt sofistikerat system, säger Philip Coen, VD för den nyetablerade trådlösa Internetleverantören Netario. Under idrottsevenemanget kommer publiken att kunna få resultat och annan information om tävlingarna direkt till sin laptop eller handdator via nätet. Aptilo som i våras blev vald till Årets nykomling vid Mobilgalan i Stockholm har på kort tid rönt stor framgång med sin hotspot-teknik. I och med Netario-ordern används Aptilos systemlösning och WLAN-nät i nio länder utanför Sverige. Med Aptilos lösning kan till exempel enskilda hotell och konferensanläggningar eller stora Internetleverantörer enkelt erbjuda trådlös Internetuppkoppling med WLAN-teknik utan att användarna behöver vara bundna av ett abonnemang. Aptilos lösning stöder flera olika betalningsmodeller och möjliggör även för lokala nättjänster. Om Aptilo Networks Aptilo Networks utvecklar systemlösningar för publika trådlösa Internettjänster baserade på t.ex. WLAN (802.11) och Bluetooth, samt tillhandahåller hot spot-tjänster till lokala platsägare. Bolaget är Stockholmsbaserat med kontor även i Malaysia och bildades som en avknoppning från Axis Communications. Aptilos produktfamilj erbjuder operatörer och platsägare en enkel och effektiv lösning för att integrera accesspunkter till ett avancerat publikt WLAN-nät. Den erbjuder också möjlighet till direktbetalning, betalning via kreditkort eller integration mot mobiloperatörer för betalning via mobilteleabonnemang samt andra betalningssätt via kunddatabaser såsom iPASS/GRIC och andra roaminglösningar. Mer information om Aptilo Networks finns på webben: www.aptilo.com. Se mer om Netario på webbplatsen: www.netario.com Se mer om Commonwealth Games på webbplatsen: www.commonwealthgames.com För ytterligare information vänligen kontakta: Torbjörn Wård, CEO, Aptilo Networks, Tele: 0733-22 46 08 E-post: torbjorn.ward@aptilo.com Paul Mikkelsen, VP Marketing, Aptilo Networks, Tele: 0709-31 69 46, E- post: paul.mikkelsen@aptilo.com Philip Coen, CEO, Netario, Tele: +44 (0)7976 611 246, E-post: philip.coen@netario.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/25/20020725BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/25/20020725BIT00010/wkr0002.pdf