Sveriges största golfanläggning trådlös med lösning från Aptilo och HP

Sveriges största golfanläggning trådlös med lösning från Aptilo och HP Lindö Park blir Sveriges första golfbana med hotspot Lindö Park i Vallentuna blir Sveriges första golfbana som erbjuder sina besökare trådlös Internetaccess genom en så kallad hotspot-lösning. Nätet byggs och drivs tillsammans med Aptilo Networks och HP. Invigning görs till kändistävlingen "World Celebrity Golf" i helgen då bland andra Bill Clinton och Peter "Foppa" Forsberg kommer till Sverige för att spela. Lindö Park är ett bra exempel på hur anläggningar med många besökare enkelt kan erbjuda trådlös Internetaccess och samtidigt skaffa en ny inkomstkälla. Driften av nätet och betalningshanteringen sköts av Aptilo. Lindö Park sätter upp ett antal accesspunkter som kopplas till deras ordinarie fasta Internetuppkoppling. Nätet kan sedan övervakas på distans. Affären är genomförd inom ramen för Aptilos och HP:s partnerskap för publika WLAN-lösningar. - Våra golf- och konferensgäster har behov av att snabbt och enkelt kunna läsa sin e-post och kunna koppla upp sig. Många har idag WLAN-kort till sina datorer och med Aptilos lösning kan vi nu enkelt erbjuda dem en trådlös bredbandsuppkoppling som en extra och uppskattad service. Aptilo och HP erbjöd en lösning som fyller våra behov. Vi har fortfarande kontroll över nätet samtidigt som vi kan lämna bort driften och ta del av intäkterna, säger Stefan Brikell, försäljnings- och marknadschef på Lindö Park. Nätet ska i första hand täcka in Lindö Parks konferens- och restaurangdel. Under golfturneringen i helgen kommer nätet att byggas ut för att också täcka in pressutrymmen och vara tillgänglig för publiken. Lindö Park räknar med mellan 5 000 och 10 000 besökare i helgen och ett stort medieuppbåd. Då kommer hotspot-lösningen verkligen få visa vad den går för. Mer om Lindö Park ochWorld Celebrity Golf-turneringen på webben: www.lindopark.se Om Aptilo Networks Aptilo Networks utvecklar systemlösningar för publika trådlösa Internettjänster baserade på t.ex. WLAN (802.11) och Bluetooth, samt tillhandahåller hot spot-tjänster till lokala platsägare. Bolaget är Stockholmsbaserat med kontor även i Malaysia och bildades som en avknoppning från Axis Communications. Aptilos produktfamilj erbjuder operatörer och platsägare en enkel och effektiv lösning för att integrera accesspunkter till ett avancerat publikt WLAN-nät. Den erbjuder också möjlighet till direktbetalning, betalning via kreditkort eller integration mot mobiloperatörer för betalning via mobilteleabonnemang samt andra betalningssätt via kunddatabaser såsom iPASS/GRIC och andra roaminglösningar. Mer information om Aptilo Networks finns på webben: www.aptilo.com. Om HP Hewlett-Packard Company (NYSE: HPQ) är en global leverantör av produkter, teknik, lösningar och tjänster för konsumenter och företag. Företaget levererar IT-infrastruktur, persondatorer, accessprodukter, tjänster och service samt produkter för bildhantering och utskrifter. Intäkterna för det sammanslagna bolaget uppgick till cirka 81,7 miljarder dollar år 2001. HP har kontor i över 160 länder. Information om HP och företagets produkter finns på www.hp.se. För ytterligare information vänligen kontakta: Jan Sjönell, VP Sales, Aptilo Networks, Tele: 0733-68 26 82, E-post: jan.sjonell@aptilo.com Paul Mikkelsen, VP Marketing, Aptilo Networks, Tele: 0709-31 69 46, E- post: paul.mikkelsen@aptilo.com Magnus Lindqvist, HP Tele: 08-629 83 16, E-post: magnus.lindqvist@hp.com Ulrika Andersson, PR-chef, HP, Tele: 08-629 83 38, E-post: ulrika.andersson@hp.com Stefan Brikell, försäljnings- & marknadschef, Lindö Park, Tele:0708-35 05 28, E-post: stefan.brikell@lindopark.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/03/20020703BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/03/20020703BIT00010/wkr0002.pdf