Aeternum Capital förvärvar aktier av AQ Groups grundare

Aeternum Capital har idag förvärvat 1 850 000 aktie i AQ Group AB (publ) till ett pris av 236,50 kronor per aktie. Säljare är AQ:s grundare PO Andersson och Claes Mellgren, som har sålt 925 000 aktier vardera. Försäljningen motsvarar 10,1 % av bolagets aktier.

”Vi är väldigt nöjda med att dagens ägare vill ha med Aeternum på AQ Groups resa. Vi vill bidra som en aktiv ägare i bolagets nästa fas och vi är väldigt ödmjuka och stöttande till bolagskulturen och entreprenörskapet som PO Andersson och Claes Mellgren har skapat”, säger Vegard Søraunet, Investeringsansvarig på Aeternum Capital

”Vi ser det som positivt att AQ Group får in en ny ägare som har ett långsiktigt tänkande och som känner oss väl. Vi är fortfarande långsiktiga ägare och tror starkt på AQ nu och i framtiden. Det är roligt med nya ägare som ser lika ljust på framtiden för AQ Group som vi själva gör”, säger Claes Mellgren och PO Andersson

Aeternum vill att valberedningen föreslår Vegard Søraunet som ny styrelsemedlem i AQ Group till årets bolagsstämma och detta stöttas av PO Andersson och Claes Mellgren.

Efter försäljningen äger Claes Mellgren 19,8 % och PO Andersson 19,5 % av aktierna i AQ Group.

______________________________________________________________________________________________________________________________

Koncernchef, Anders Carlsson telefon, 070-513 42 99
eller CFO, Christina Hegg, telefon 070-318 92 48

Denna information är sådan information som AQ Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt regelverket för emittenter vid Nasdaq Stockholm. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 februari 2021 klockan 12.00 CET.

About Aeternum Capital

Aeternum is an alternative investment manager with a strategy to invest in public and private companies across the Nordic region. The main focus of the investment strategy is to apply an active ownership model to drive sustainable value creation in quality companies in the small and mid-cap segments. Through in-depth quantitative and qualitative analysis, Aeternum invests in public undervalued return expanders and overlooked industry leaders. Aeternum also invests in private companies in high-growth business verticals, with a strong value creation potential.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2020 ca 5 900 anställda i Sverige, Bulgarien, Estland, Indien, Kina, Litauen, Mexiko, Polen, Italien, Ungern, Serbien, Finland, Kanada, USA, Brasilien och Tyskland.

År 2020 hade AQ en omsättning på ca 4,8 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.