AQ Group AB (publ): Bokslutskommuniké 2019

Fjärde kvartalet, oktober-december 2019
i sammandrag

• Starkt kassaflöde samt fortsatt god tillväxt drivet av förvärv
  • Nettoomsättningen ökade med 6,9 % till 1 300 MSEK (1 216)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 13,8 % till 65 MSEK (57)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) ökade med 8,8 % till 58 MSEK (53)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 4,5 % (4,4)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 153 MSEK (41), 2019 påverkat av nya IFRS 16 regler med 25 MSEK
  • Resultatet per aktie efter skatt 2,60 SEK (2,58)
  • Soliditeten uppgick till 52 % (58), 2019 påverkat av nya IFRS 16 regler

Helåret 2019 i sammandrag

• Stark resultatförbättring jämfört med stora extraordinära kostnader 2018
  • Nettoomsättningen ökade med 9,5 % till 5 113 MSEK (4 667)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 63,6 % till 340 MSEK (208)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) ökade med 62,1 % till 321 MSEK (198)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 6,3 % (4,2)
  • Kassaflödet från löpande verksamheten ökade till 499 MSEK (151), 2019 påverkat av nya IFRS 16 regler med 84 MSEK
  • Resultatet per aktie efter skatt ökade till 14,37 SEK (8,26)
  • Soliditeten uppgick till 52 % (58), 2019 påverkat av nya IFRS 16 regler
  • Styrelsen föreslår en utdelning på 3,33 (2,75)

Kvartalet
Vår EBT-marginal i kvartalet är 4,5 %. Detta EBT-resultat är 8,8 % bättre än fjärde kvartalet föregående år men lägre än vad vi har haft tidigare under 2019.

Bakgrunden till detta är att även AQ Group nu känner av en avtagande efterfrågan från våra cykliska kunder samtidigt som vi också har en decembermånad där flera av våra större kunder har passat på att ta en lite längre julledighet än vanligt.

Andra förklaringar till resultatet är till viss del restruktureringskostnader och en del engångseffekter i vissa bolag.  Vi har snabbt minskat bemanningen både på egen och inhyrd personal för att anpassa oss till den lägre efterfrågan i kvartalet.

Helåret.
Vinst per aktie för helåret 2019 är den bästa genom tiderna på 14,37 SEK per aktie och betydligt bättre än föregående år (8,26). Första halvåret kännetecknades av bra organisk tillväxt och ett stort förvärv som innebar att tillväxten fortsatte även under andra halvåret trots att den organiska tillväxten då var negativ.

Styrelsens förslag till årsstämman är en ökning av utdelningen till 3,33 SEK per aktie. Ett kuriosa är att detta belopp är det samma som teckningskursen var för en AQ-aktie vid noteringen på Aktietorget 2001. Vi vill tacka alla våra kunder, leverantörer och medarbetare för bra samarbete och många fina arbetsinsatser under 2019.

Marknad
De minskande volymerna kommer främst från bussar, anläggnings-, jordbruks- och skogsmaskiner. Vi har även järnvägskunder som har drabbats av förseningar i sina projekt och har inte samma stora projektaffärer inom trafikinfrastruktur som vi hade förra året. I och med förvärvet av Trafotek och bra utveckling med andra kunder inom miljöteknik, medicinteknik och livsmedelsindustri så växer vi ändå totalt med 6,9 % i kvartalet.

Tider med vikande efterfrågan är inte enbart av ondo. Både inköparna hos AQ och hos våra kunder kan lägga mindre tid på att jaga material och har därmed mer tid att utforska olika möjligheter i marknaden. Detta ger oss möjlighet att ta marknadsandelar och även öka takten i arbetet med att effektivisera våra fabriker och sänka våra inköpskostnader. Vi har t ex lyckats vinna större affärer inom elbussar och uppgraderingar av förarbord till tunnelbanevagnar under fjärde kvartalet.

Kassaflödet
Vi har ett starkt kassaflöde i kvartalet pga. att behovet av rörelsekapital minskar vid en volymnedgång. Vi har dock fortfarande problem med att en del av våra större kunder betalar för sent vid kvartal och helårsbokslut, vilket är något som vi arbetar intensivt med att förbättra. Vi fortsätter även att implementera våra lagerstyrningsprojekt i enhet efter enhet.

Leveransförmåga
Glädjande är att leveranssäkerheten är betydligt bättre än för ett år sedan. Vi redovisar ett värde för hela koncernen på 94,2 % i kvartalet.  Detta innebär att en majoritet av våra fabriker har en leveranssäkerhet som ligger nära eller över vår målnivå och att vi fortsätter förbättra oss där det behövs.  Vi är fortsatt inte nöjda och kommer kontinuerligt utveckla våra processer och standarder för att bli ännu mer robusta och flexibla under 2020.

Tillväxt för en underleverantör innebär att man behöver investera i yta, maskiner och människor. Ett roligt exempel på detta är att AQ Wiring systems i Lodz, Polen som har flyttat in i en ny, bättre och större lokal som gör det möjligt för oss att fortsätta utvecklas.

Integrationen av Trafotek fortsätter enligt plan. Vi har en ny affärsområdesorganisation på plats och arbetar med flera förbättringsprojekt där vi använder vår större internationella närvaro på ett effektivare sätt. T ex är vi igång i Indien med att sälja och tillverka produkter åt Trafoteks kunder. Vårt affärsområde för induktiva komponenter där Trafotek ingår är bra exponerade mot förnyelsebar energi t ex större vindkraftverk. Här har vi vunnit flera affärer under kvartalet.

AQ Group har en stark grundkultur med värderingar som är på riktigt inom kundfokus, entreprenörskap, enkelhet, kostnadseffektivitet, mod och respekt.  Vi driver vår verksamhet i decentraliserade bolag med duktiga ledare och medarbetare som verkar nära sina kunder och har mandat att driva verksamheten. På så vis kan vi vara snabba och utnyttja alla de möjligheter som finns i marknaden. Detta är en strategi vi kommer att fortsätta med.

AQ har tre enheter i Suzhou, Kina och påverkas av oron kring Corona-viruset. Vi har haft en längre stängning än normalt för det kinesiska nyåret efter direktiv från kinesiska myndigheterna. Vi är nu igång igen med lägre kapacitet eftersom alla våra medarbetare ännu inte har kunnat återvända. De flesta av våra kunder i Kina har också haft stängt och vi kommer nu att göra vårt allra yttersta för att komma ifatt med leveranserna.

Vår målsättning är att vara en långsiktigt stabil, växande och lönsam koncern med en rörelsemarginal efter finansnetto (EBT) på 8 % och en stark finansiell position. Vi vill öka vår försäljning både organiskt och via förvärv.

Vår EBT-marginal för 2019 är 6,3 %. Detta är bättre än föregående år men långt från målet. Med starka relationer till våra världsledande kunder och engagerade medarbetare skall vi jobba hårt med att fortsätta effektivisera våra tillverkningsenheter och sänka våra inköpskostnader. Våra medarbetare och ledare gör ett bra jobb och ökar nu sina ansträngningar för att vinna nya affärer och återgå till organisk tillväxt.

En fortsatt viktig del i detta är våra värderingar och vår strävan efter att vara en långsiktig och ”Reliable” leverantör till ledande industrikunder.

Anders Carlsson
Koncernchef och VD

______________________________________________________________________________________________________________________________

Koncernchef, Anders Carlsson telefon, 070-513 42 99
 eller CFO, Mia Tomczak, telefon 070-833 00 80

Denna information är sådan information som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom Anders Carlssons försorg, för offentliggörande den 20 februari 2020 kl. 08:00 CET.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2019 ca 6 300 anställda i Sverige, Bulgarien, Estland, Indien, Kina, Litauen, Mexiko, Polen, Italien, Ungern, Serbien, Finland, Kanada, USA, Brasilien och Tyskland.

År 2019 hade AQ en omsättning på ca 5,1 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.