AQ Group AB (publ): Bokslutskommuniké 2021

Fjärde kvartalet, oktober-december 2021 i sammandrag

• Omsättningsrekord trots fortsatta begränsningar i tillgång på komponenter och arbetskraft
  • Nettoomsättningen ökade med 19,2% till 1 498 MSEK (1 256)
  • Rörelseresultatet (EBIT) minskade med 9,4% till 113 MSEK (125)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) minskade med 0,5% till 110 MSEK (111)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 7,4% (8,8)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten minskade med 164,4% till -105 MSEK (163)
  • Resultatet per aktie efter skatt minskade med 5,4% till 4,76 SEK (5,03)

Helåret 2021 i sammandrag

• Högst vinst per aktie någonsin med resultattillväxt på 16%
  • Nettoomsättningen ökade med 13,5% till 5 471 MSEK (4 819) Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 11,3% till 446 MSEK (401)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) ökade med 19,5% till 441 MSEK (369)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 8,1% (7,7)
  • Kassaflödet från löpande verksamheten minskade med 60,9% till 238 MSEK (609)
  • Resultatet per aktie efter skatt ökade med 16,0% till 19,99 SEK (17,24)
  • Soliditeten uppgick till 56% (57)
  • Styrelsen föreslår en utdelning på 3,33 kr/aktie (föregående år 0,00 kr/aktie)

VD har ordet

Vi växer, gör vinst och har kul på AQ. Tack vare våra fantastiska medarbetare levererar vi i kvartal 4 omsättningsrekord och en tillväxt på 19,2% jämfört med motsvarande kvartal föregående år! Det ska vi vara stolta över. På AQ levererar vi aktieägarvärde. Vi har därför inga justerade vinstmått utan väljer att fokusera på vinsten som tillfaller aktieägarna. Vi har ökat vinst per aktie med i snitt 16% per år de senaste 10 åren och med innevarande kvartal har vi redovisat lönsamhet 112 kvartal i rad. I år har vi återigen ökat vinst per aktie med 16% till 19,99 kr per aktie. Efterfrågan har varit god och vi har gjort allt som står i vår makt för att leverera så mycket som möjligt. Vår decentraliserade modell gör att vi är snabbfotade och flexibla. Det gör våra kunder nöjda vilket resulterar i att vi tar marknadsandelar. Detta trots utmanande tillgång på komponenter och personal. Vår resultatmarginal före skatt minskar till 7,4% jämfört med fjärde kvartalet 2020 på grund av komponentbrist som orsakat störningar i vår produktion i kombination med kostnadsstegringar för material och tjänster. Som jag tidigare nämnt så är detta år ett rekordår för AQ. Det är därför kul att styrelsen har föreslagit att vi skall återgå till normala rutiner och dela ut 3,33 SEK per aktie. Det är samma belopp som vi hade som teckningskurs när vi noterades på Aktietorget 2001 vilket vi tycker är kul.

Kvartalet

Vi har under kvartalet lyckats bättre än föregående kvartal med att leverera ut fler produkter till våra kunder. Vi har fortfarande ledig produktionskapacitet men begränsas av tillgången på komponenter i framför allt våra affärsområden Elskåp, Systemprodukter och Kablage. Vi har en tillväxt på 19% varav 11% organisk och 8% tillväxt hänförligt till förvärvet vi genomförde under sommaren. Under kvartalet har vi arbetat intensivt med att överföra kostnadsökningar från råmaterial, energi och transporter till våra kunder. Detta arbete kommer fortgå även under kommande kvartal. Ofta har de prisförändringar på råmaterial som är styrda av avtal med våra kunder en eftersläpning på tre till sex månader.

De störningar vi haft i kvartalet påverkar leveranssäkerheten till våra kunder som i kvartalet är 91% jämfört med målet på 98%. Vi arbetar tillsammans med våra kunder för att minimera störningar i deras produktion. För att klara av att leverera till våra kunder har vi ökat vårt lager kraftigt. Detta kan vi göra tack vare vår starka finansiella ställning vilket möjliggjort att vi kunnat teckna viktiga långsiktiga kontrakt med nyckelkunder. När tillgängligheten på komponenter normaliseras kommer vi att återgå till en högre lageromsättningshastighet. Vi har under kvartalet också genomfört flera investeringar i förhöjd kapacitet. Vi har investerat i ytterligare maskinkapacitet i flera av våra fabriker i Bulgarien, Brasilien, Sverige och Finland för att öka vår leveransförmåga.

Vårt arbete med att förbättra vår kablageenhet i Mexiko fortgår, vi har fortsatt problem och vi stör våra kunder samtidigt som produktionsvolymen växer kraftigt. Under kvartalet har vi även omstrukturerat våra transformatorfabriker i Kina för att minska våra kostnader och nå synergier mellan vår nya enhet i Shanghai och vår fabrik i Suzhou.

Kunder

Våra säljare och tekniker har roligt på jobbet. Våra kunder fortsätter att utmana oss med tillverkningsuppdrag av nya tekniska lösningar samt att vi skall förverkliga deras innovationer inom elektrifiering, miljö- och medicinteknik.

Under kvartal fyra har vår fabrik i Bulgarien slutit ett strategiskt avtal med en global kund som tillhandahåller batterilagringssystem för elnätet. Vi har även vunnit vår första order till samma kund. Ordern består av elskåp för uppkoppling mellan batteriparken och elnätet och uppgår till 2,6M Euro. Vi har även vunnit flera nya projekt till kommersiella fordon från våra plåtbearbetningsfabriker i Sverige, Estland och Bulgarien. Dessa produkter ingår i eldrivna lastbilar samt entreprenadmaskiner. Våra system och elskåpsleveranser inom medicinsk teknik växer och vi har tagit vår första order till en global kund från en av våra fabriker i Kina.

Efterfrågan från våra befintliga kunder är stark. Vi ser god tillväxt inom induktiva komponenter till framför allt vindkraftverk, frekvensomriktare samt inom komponenter till elektronik. Det är även högt tryck inom våra kablage och plåtfabriker till fordonsindustrin.

Inom några av våra marknader är efterfrågan fortsatt låg, exempelvis bussar och fartyg. Försäljningsvolymerna till fartyg kommer att återhämta sig under andra halvan av 2022 men till bussar är utsikterna fortsatt osäkra även om vi förväntar oss att efterfrågan kommer tillbaka när pandemin är helt över och resandet återgår till det normala.

Förvärv

Vi arbetar kontinuerligt med att identifiera potentiella förvärv som passar in i AQ. Vi är väldigt noga med att de förvärv vi genomför skall bidra och utveckla koncernen på lång sikt. Det finns många bolag att köpa men det är verkligen inte alla som vi vill köpa. Under fjärde kvartalet har vi intensifierat vårt sökande och vår lista med potentiella förvärv växer. Vår starka finansiella ställning och soliditet gör att vi har handlingsfrihet att agera när vi hittar attraktiva förvärvsmöjligheter. Från halvårsskiftet ingår de tre fabriker som vi förvärvat av Schaffner Group i AQ. Enheterna i Ungern och USA har hög beläggning och bidrar positivt till vårt resultat. Fabriken i Kina samt säljkontoret i Tyskland har utmaningar vad gäller beläggning och lönsamhet. Vi har under kvartalet omstrukturerat fabriken i Kina för att minska kostnaderna och för att möjliggöra synergier mellan den och övriga fabriker i Kina. I kvartalet bidrar förvärvet med 8% ökning av vår nettoomsättning men med ett litet negativt resultat.

Miljö

AQ har ledningssystem för miljö på alla våra operativa tillverkningsenheter. I dessa finns konkreta mål, mätetal och aktiviteter för att minska vår miljöpåverkan. I vår hålbarhetsrapport för 2021 kommer vi att redovisa våra koldioxidutsläpp enligt scope 1 och 2 samt mål för reduktion.

Kassaflöde och balansräkning

Vår balansräkning är stark. Vi har låg skuldsättning. Vårt kassaflöde påverkas av vår tillväxt och omsättningsökningen under kvartalet har ökat våra kundfordringar vid årsslutet. Vi kommer under 2022 att intensifiera arbetet med att öka vår lageromsättningshastighet. Vår starka balansräkning gör att vi kan fokusera på våra kunder och fortsätta att investera och växa tillsammans med dem.

Medarbetare och kärnvärden

Det som gör att AQ lyckas är att vi har fantastiska medarbetare som lever våra kärnvärden. Vi har inga patent eller komplicerade kontrakt. Det ska vara enkelt och kul att arbeta med och på AQ. Vi vill att våra kunder ska vilja köpa av oss inte för att de måste. Vår decentraliserade modell gör att våra ledare vågar fatta svåra beslut snabbt i samarbete med leverantörer och kunder. Det är det som gör skillnaden mellan oss och våra konkurrenter. För att detta skall fungera behöver vi ha ledare av högsta klass. Det är tack vare våra ledare och medarbetare som vi fortsätter att växa, göra vinst och ha kul.

James Ahrgren

VD och Koncernchef

Informationen är sådan som AQ Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-17 08:00 CET.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

Koncernchef, James Ahrgren telefon, 076-052 58 88 eller CFO, Christina Hegg, telefon 070-318 92 48

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2021 ca 6 500 anställda i Sverige, Bulgarien, Estland, Indien, Kina, Litauen, Mexiko, Polen, Italien, Ungern, Serbien, Finland, Kanada, USA, Brasilien och Tyskland.

År 2021 hade AQ en omsättning på ca 5,5 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.

www.aqgroup.com