AQ Group AB (publ): Bokslutskommuniké 2022

Fjärde kvartalet, oktober-december 2022 i sammandrag

• Rekordomsättning och rekordresultat
  • Nettoomsättningen ökade med 31,8% till 1 974 MSEK (1 498)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 30,5% till 148 MSEK (113)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) ökade med 23,7% till 137 MSEK (110)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 6,9% (7,4)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 140 MSEK (-105)
  • Resultatet per aktie efter utspädning ökade med 52,6% till 7,27 SEK (4,76)

Helåret 2022 i sammandrag

• Nettoomsättningen ökade med 28,9% till 7 053 MSEK (5 471)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 9,9% till 491 MSEK (446)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) ökade med 9,3% till 482 MSEK (441)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 6,8% (8,1)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 208 MSEK (238)
  • Resultatet per aktie efter utspädning ökade med 12,2% till 22,43 SEK (19,99)
  • Styrelsen föreslår en utdelning på 3,33 kr/aktie (3,33 kr/aktie)

Rekord! Högst omsättning och resultat någonsin.

Det är kul att slå rekord. Vår målsättning är att slå vårt rekord vad gäller omsättning och resultat varje år. Det har vi lyckats med även 2022. Vi ser detta som ett bevis för att vi gör något bra för våra kunder.

Vår nettoomsättning har ökat med 1,5mdr kronor jämfört med föregående år. Vi ökar framför allt inom elektrifiering av kommersiella fordon, komponenter till försvarsindustrin, kraftöverföring och lagring av förnybar energi samt inom medicinsk teknik.

Även vårt resultat ökar även om vi inte når våra mål vad gäller resultatmarginal före skatt. Resultatmarginalen före skatt i kvartalet uppgick till 6,9%. Det är inte tillräckligt bra. Vi skall tjäna 8%. Trots det ökar vi vår vinst per aktie med 12% för helåret. Vi har under kvartalet genomfört prisjusteringar mot många av våra kunder för att kompensera för kostnadsökningar för energi, transporter och material. Vi har ett fåtal bolag där vi har lönsamhetsproblem. Vi har extra fokus på dessa bolag för att förbättra verksamheterna och därmed resultaten.

Vi har fortsatt materialbrister och längre ledtider än normalt på vissa komponenter. Det påverkar vår leveransprecision som under året var 90% jämfört med vår målsättning på 98%. För att kompensera för detta samarbetar vi tätt med kunder och leverantörer för att minimera de problem som uppstår för våra kunder.

Investeringar i fortsatt tillväxt och förvärv

Vi har under fjärde kvartalet slutfört renoveringen av vår fastighet i Pernik, Bulgarien. Under första kvartalet, 2023, installeras svetsrobotar, utrustning för blästring, målning samt en montagelina för att producera batterisystem. Vi har order och kapacitet för att producera och leverera batterisystem för 400 miljoner kronor under 2023.

Vår fabrik i Litauen startar serieproduktion av kablage till tunga fordon under första kvartalet. Vår ambition är att denna fabrik skall leverera en omsättningstillväxt om 400 miljoner kronor under 2023.

Vår ambition kvarstår att även under 2023 identifiera och genomföra intressanta förvärv.

Under fjärde kvartalet har vårt arbete med att öka vår lageromsättningshastighet börjat bära frukt. Detta har resulterat i ett högre kassaflöde från den löpande verksamheten. Under 2022 har vår investeringstakt varit hög för att möta hög efterfrågan. Trots detta har vi fortsatt en låg nettoskuld vilket möjliggör fortsatta investeringar i utökad produktionskapacitet samt förvärv. För att säkerställa maximal finansiell handlingsfrihet i detta skede av historiskt hög tillväxt föreslår styrelsen en oförändrad utdelning om 3,33 kr per aktie för 2022.

AQ:s konkurrensfördel

Vi har inga fantastiska produkter eller patent. Det som gör AQ är våra människor. Inget annat bolag kan ha samma människor som vi. Det i kombination med våra kärnvärden gör AQ unikt. Jag är stolt över våra fantastiska medarbetare som i år lyckats vinna nya affärer, bygga nya fabriker och göra vårt bolag starkare. Vi skall fortsätta växa, göra vinst och ha kul!

James Ahrgren

VD och Koncernchef

Informationen är sådan som AQ Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-16 08:00 CET.

Koncernchef, James Ahrgren telefon, 076-052 58 88 eller CFO, Christina Hegg, telefon 070-318 92 48

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

AQ är en global tillverkare av komponenter och system till krävande industrikunder och är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2022 7200 anställda i Bulgarien, Polen, Litauen, Sverige, Kina, Estland, Ungern, Mexiko, Finland, Indien, Kanada, USA, Tyskland, Italien, Brasilien och Serbien.

År 2022 hade AQ en omsättning på 7 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.