AQ Group AB (publ): Bokslutskommuniké 2023

Fjärde kvartalet, oktober-december 2023 i sammandrag

• Starkt kassaflöde och styrelsen föreslår fördubblad utdelning
  • Nettoomsättningen ökade med 12% till 2 221 Mkr (1 974)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 30% till 193 Mkr (148)
  • Resultat före skatt (EBT) ökade med 33% till 182 Mkr (137)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 8,2% (6,9)
  • Resultat efter skatt uppgick till 134 Mkr (134)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 239 Mkr (140)
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 7,32 kr (7,27)

Helåret 2023 i sammandrag

• Nettoomsättningen ökade med 27% till 8 968 Mkr (7 053)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 61% till 792 Mkr (491)
  • Resultat före skatt (EBT) ökade med 57% till 757 Mkr (482)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 8,4% (6,8)
  • Resultat efter skatt ökade med 54% till 636 Mkr (413)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 980 Mkr (208)
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 34,57 kr (22,43)
  • Styrelsen föreslår en utdelning på 6,66 kr/aktie (3,33 kr/aktie)

Starkt kassaflöde och hög omsättning trots produktionsstörningar

Även detta år slog vi våra rekord vad gäller omsättning och lönsamhet. Detta år var även det bästa vad gäller operativt kassaflöde. Vi har visat tillväxt 28 av 29 år och varit lönsamma varje kvartal sedan vi grundades 1994. Det är 117 kvartal i rad. Det är en bedrift i vår kontraktstillverkarvärld där vi konstant är utsatta för stenhård konkurrens av duktiga konkurrenter. Vår viktigaste konkurrensfördel är våra medarbetare som arbetar med kunden i fokus i enlighet med våra kärnvärden där vi låter individen ta stort ansvar och få stor frihet att påverka.

Produktionsstörningar

Under 2023 har vi växt omsättningen med nästan 2 Mdr. Tillväxten har skett inom samtliga marknadssegment men framför allt inom elektrifiering, kommersiella fordon och försvarsindustri. Vi älskar tillväxt på AQ! Dessvärre har vi inte lyckats höja vår kapacitet i så snabb takt som våra kunder önskat vilket lett till leveransförseningar. Vi har som en följd av vår snabba expansion även haft kvalitetsproblem till vissa av våra kunder. Detta är inte ok! Vi både kan och måste bli bättre på att skala upp vår verksamhet utan att leverera sent. Vi har flera initiativ som kommer verkställas under året för att förbättra kvalitets- och leveransprecisionen till våra kunder.

För en av våra kunder inom batteri-system har vi haft kvalitetsproblem under slutet av 2023. Vi har en tät dialog med kunden men just nu ser vi inga ytterligare projekt under 2024. De projekt som vi hade har färdigställts i slutet av kvartal 4 med god kvalitet. Under 2023 omsatte vi 250 Mkr med denna kund. Kapaciteten som frigörs i vår fabrik i Bulgarien kommer användas till andra kunder som växer inom elektrifiering.

Dessa störningar påverkar vår lönsamhet i fjärde kvartalet. Främst i form av högre produktionskostnader men även i form av kvalitetskostnader. Därför är resultatet i kvartalet en besvikelse även om vi överträffar vårt mål med en vinst före skatt över 8%.

Marknad och förvärv

Vi ser positivt på utvecklingen för våra kunder under 2024. Vi är en liten del av omställningen mot ett mer elektrifierat samhälle och där är det god tillväxt. Vi ser också stark tillväxt inom försvarsindustrin, och vi upplever att vi tar marknadsandelar inom kommersiella fordon. Vi har också en fin lista på potentiella förvärv som vi vill genomföra.  Så allt som allt är vi fortsatt positiva till AQ’s utveckling under 2024.

Under året har vi som planerat förbättrat lageromsättningshastigheten från 2,3 till 3,2 ggr/år. Detta resulterar i ett avsevärt bättre kassaflöde från den löpande verksamheten som var 980 Mkr under året. Vi har låg nettoskuld (25 Mkr), vilket möjliggör fortsatta investeringar i utökad produktionskapacitet och förvärv. Vår starka balansräkning möjliggör även att vi i år, om årsstämman väljer att göra så, kan dubbla utdelningen från föregående år till 6,66kr/aktie.

2023 var kanon, siktar mot nya rekord 2024

2023 var vårt bästa år finansiellt någonsin. Det finns goda förutsättningar för att nästa år blir ännu bättre. Vi är fortfarande ett relativt litet bolag som genom entreprenörskap och beslutsamhet även fortsättningsvis skall kunna växa vår omsättning och vinst med 15% per år så som vi gjort de senaste 10 åren.

AQ:s fantastiska medarbetare står redo att hjälpa våra kunder att leverera världsledande produkter som är kritiska för vår omställning mot ett bättre samhälle. Vi är stolta över att vi kan bidra med vår spetskompetens i hur man tillverkar dessa komponenter och system på ett så resurssnålt sätt som möjligt. Det gör mig full av tillförsikt att vi skall fortsätta växa, göra vinst och ha kul!

James Ahrgren

VD och Koncernchef

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

Informationen är sådan som AQ Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-15 08:00 CET.

Koncernchef, James Ahrgren telefon, 076-052 58 88 eller CFO, Christina Hegg, telefon 070-318 92 48

AQ är en global tillverkare av komponenter och system till krävande industrikunder och är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har 8 000 anställda i Bulgarien, Polen, Litauen, Sverige, Kina, Estland, Ungern, Mexiko, Finland, Indien, Kanada, USA, Tyskland, Italien och Brasilien.

År 2023 hade AQ en omsättning på 9 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.