AQ Group AB (publ) delårsrapport januari - mars 2019

Första kvartalet, januari-mars 2019
i sammandrag

• Fortsatt god tillväxt, förbättrat resultat och starkt kassaflöde
  • Nettoomsättningen ökade med 14,9 % till 1 253 MSEK (1 090)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 33,8 % till 96 MSEK (72)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) ökade med 35,9 % till 93 MSEK (68)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 7,4 % (6,3)
  • Kassaflödet från löpande verksamheten ökade med 378 % till 165 MSEK (35)
  • Resultatet per aktie efter skatt ökade med 32,3 % till 4,14 SEK (3,13)
  • Soliditeten uppgick till 54 % (61), första kvartalet 2019 påverkat av nya IFRS 16 regler

Vd har ordet

Kvartalet
AQ Group växer 14,9 % i kvartalet och ökar rörelsevinsten (EBT) med 35,9 %. Resultatförbättringen kommer från en högre omsättning i många av våra bolag samtidigt som vi inte längre har förluster i de bolag som vi omstrukturerade under 2018.

Glädjande är också ett starkt operativt kassaflöde på 165 MSEK. Kassaflödesförbättringen kommer från ett intensivt arbete med att minska förfallna kundfordringar, som var höga vid årsskiftet. Vi ser också bra effekt från de projekt vi bedriver inom våra fabriker för att öka lageromsättningshastigheten.

Marknaden
Vi fortsätter öka affären både med existerande och nya kunder. Den jämförbara organiska tillväxten är 9,1% och kompenserar med marginal för de verksamheter vi avvecklade förra året. Några bra exempel på tillväxt i kvartalet är till exempel vår kablagefabrik i Mexiko med en ny kund som gör leveransbilar för globala logistikföretag. Affärsområdet Induktiva Komponenter har haft en bra utveckling drivet av den pågående trenden mot mer elektrifierade lösningar. Vi håller också på att leverera en större beställning av kompletta maskiner till en kund inom medicinsk teknik. Slutligen har vår verksamhet för automations- och elskåp haft höga utleveranser från sina fabriker i Bulgarien och Sverige.

AQ är i vår roll som leverantör alltid redo för förändringar i efterfrågan. Vi behöver vara snabba på att ställa om både i tillväxt och när efterfrågan på våra kunders produkter minskar.

Leveransförmåga
Inom AQ Group arbetar vi intensivt i alla våra bolag med att bli en ännu bättre leverantör till krävande industriella kunder.

Vi är fortsatt medvetna om att vi inte har levt upp till en del av våra kunders förväntningar på framförallt leveranssäkerhet. En knapp tredjedel av våra tillverkningsenheter har en otillfredsställande leveranssäkerhet. Ofta orsakat av en kraftig ökning av orderingång men också pga. systembyten, komponentbrister och brist på maskinkapacitet. Vi gillar inte detta och arbetar hårt med att förbättra rutiner, standarder och processer för att bli ännu mer robusta och flexibla i framtiden. Ett led i detta är kapacitetsutbyggnad och maskininvesteringar. Under kvartalet har vi till exempel tagit en ny modern 3D-laserskärmaskin i drift i vår enhet i Lyrestad och installerat en 1500-tons maskin för formsprutning av plast i Torslanda.

AQ Group har en stark grundkultur med värderingar som är på riktigt inom kundfokus, entreprenörskap, enkelhet, kostnadseffektivitet, mod och respekt.

Vi driver vår verksamhet i decentraliserade bolag med duktiga ledare och medarbetare som verkar nära sina kunder och har mandat att driva verksamheten. På så vis kan vi vara snabba och utnyttja alla de möjligheter som finns i marknaden. Detta är en strategi vi kommer att fortsätta med.

Förvärv är en betydelsefull del av AQ:s strategi för att stärka närvaron och förmågan inom de produktområden och geografiska marknader där vi ser möjligheter till tillväxt och förbättrad lönsamhet.

En annan central del av förvärvsstrategin är att följa några av våra viktigaste kunder in i nya geografiska områden. Integrationerna av AQ B3CG och AQ Mecanova är nu slutförda och inte minst AQ B3CG i Nordamerika har bidragit till den ökande vinsten i kvartalet.

Vår målsättning är att vara en långsiktigt stabil, växande och lönsam koncern med en rörelsemarginal på 8 % och en stark finansiell position. Vi tycker om att göra affärer med kunden i fokus. Våra medarbetare och ledare gör ett bra jobb och det kommer även i framtiden att ge utslag i nya affärer.

Med starka relationer till världsledande kunder och engagerade medarbetare skall vi jobba hårt med nya förvärv, fortsatt organisk tillväxt, bra kassaflöde och en stabil resultatnivå. En fortsatt viktig del i detta är våra värderingar och vår strävan efter att vara en långsiktig och ”Reliable” leverantör till ledande industrikunder.

Anders Carlsson
Koncernchef och VD

______________________________________________________________________________________________________________________________

Koncernchef, Anders Carlsson telefon, 070-513 42 99
 eller CFO, Mia Tomczak, telefon 070-833 00 80

Denna information är sådan information som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom Anders Carlssons försorg, för offentliggörande den 25 april 2019 kl. 08:00 CEST.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2018 ca 6 100 anställda i Sverige, Bulgarien, Estland, Indien, Kina, Litauen, Mexiko, Polen, Italien, Ungern, Serbien, Finland, Kanada och USA.

År 2018 hade AQ en omsättning på ca 4,7 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.