AQ Group AB (publ) delårsrapport januari - mars 2020

Första kvartalet, januari-mars 2020
i sammandrag

• Stabilt resultat och lägre nettoskuld än vid årsskiftet
  • Nettoomsättningen ökade med 7,1% till 1 342 MSEK (1 253)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 2,3% till 98 MSEK (96)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) minskade med 6,5% till 87 MSEK (93)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 6,5% (7,4)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten minskade till 141 MSEK (165)
  • Resultatet per aktie efter skatt 4,11 SEK (4,14)
  • Soliditeten uppgick till 54% (54%)
  • Covid-19 har påverkat kvartalet med 25 MSEK lägre nettoomsättning och 5 MSEK lägre rörelseresultat
  • Svårt att bedöma påverkan från Covid-19 resten av året
  • Styrelsen har beslutat att dra tillbaka det tidigare utdelningsförslaget och istället föreslå årsstämman att ingen utdelning betalas ut
  • Nytt datum för årsstämma 25 juni

Kvartalet
Vår EBT-marginal i kvartalet är 6,5% vilket är 0,9 procentenheter lägre än föregående år. Resultatet påverkas av att fabriker i Kina, USA och Canada har varit stängda pga Covid-19 samt att vi har haft kostnader för att avsluta ett olönsamt kundprojekt under kvartalet.

Vi har arbetat ordentligt med vår produktivitet och minskat personalkostnaderna för egen och inhyrd personal med 5% jämfört med första kvartalet 2019. Detta i kombination med lite bättre volymer jämfört med fjärde kvartalet har gett en bra effekt på resultatet och har motverkat den volymnedgång vi har sett hos många kunder. Fortfarande växer också flera kunder inom medicinteknik, livsmedelsindustri, miljöteknik och infrastruktur på ett sätt som hjälper oss att hålla uppe resultatet.

Corona-krisen har påverkat första kvartalet med 25 MSEK lägre nettoomsättning och 5 MSEK lägre rörelsevinst. De enheter som påverkades i Europa under mars fortsatte att producera månaden ut så där har påverkan ännu så länge varit begränsad.

Det har varit stora valutarörelser under kvartalet där framförallt EUR och USD förstärktes mot många av de valutor där vi är verksamma som t ex PLN, MXN och SEK.  Värderingen av kundfordringar och leverantörsskulder påverkade rörelseresultatet positivt medan våra interna koncerngemensamma lån påverkade finansnettot negativt.

Kassaflödet från den operativa verksamheten var bra i kvartalet och vår nettoskuld exkluderat IFRS 16 har minskat från 452 till 377 MSEK under kvartalet. Rörelsekapitalet påverkades av den låga aktivitetsnivån vid årsskiftet och den därpå följande produktionsökningen i januari och februari då kundfordringar och lager ökade.

Covid-19 pandemin
AQ Group påverkas av Covid-19 pandemin på framförallt tre sätt.

Till att börja med så har vi verksamhet i länder och stater som helt stänger ner sin ekonomi.  I Kina ledde det till en nedstängning som varade i 3-5 veckor och glädjande är att dessa tre enheter är igång igen efter omfattande åtgärder för att kunna bedriva verksamheten på ett så riskfritt sätt som möjligt.  För närvarande är 5 tillverkningsenheter i Italien, Indien, USA och Canada helt stängda.

Den andra stora påverkan är från den europeiska fordonsindustrin.  Denna tvingades stanna då Västeuropa helt stängde ner sina företag.  AQ har 9 enheter i Sverige, Estland, Litauen och Polen som påverkas av att fordonskunderna står still. Här arbetar vi med kortidspermitteringar, semesteruttag och kostnadsbesparingar för att hantera situationen så bra som möjligt. Vi arbetar också intensivt med materialstyrning och planering för att minska inflödet av material till oss. Värt att notera är att de flesta av dessa enheter fortfarande är igång då vi även har andra kunder.

Den tredje effekten är på våra övriga 28 tillverkningsenheter i Norden, Öst-Europa, Kina och Mexiko. Där fortsätter verksamheten men under nya förutsättningar. Vi lägger mycket tid på att organisera vår verksamhet på ett sätt som minskar risken för virus-spridning. Här lärde vi oss tidigt av våra kinesiska kollegor som direkt satte igång tillverkningen i februari med hjälp av dessa åtgärder. Vi har även högre sjukfrånvaro eftersom personal är hemma och tar hand om barn i de länder där skolorna är stängda. Leveranserna från de flesta av våra leverantörer fungerar fortfarande. Det har varit en del bekymmer med transporter men har förbättrats efter hand.

AQ Group har gynnats av sin decentraliserade och snabbfotade struktur i denna kris. Situationen är olika i varje land och i varje enhet och våra lokala ledningar har gjort ett mycket bra arbete med att snabbt följa lokala direktiv, minska risken för virusspridning, hantera hög sjukfrånvaro, jaga material och fortsätta leverera till våra kunder. Här är det en styrka att vara i många länder och vi lägger ner mycket tid på intern och extern kommunikation i syfte att lära oss av varandra.

Det finns fortsatt en mycket stor osäkerhet i hur detta kommer att påverka oss.  Den största osäkerheten ligger i hur länge olika länder helt stänger sin ekonomi och om fler länder väljer att ta till denna åtgärd.  Den andra stora osäkerheten ligger i när den europeiska fordonsindustrin lyckas med sin återstart. Det kommer att bli ett svagare resultat i andra kvartalet men det går inte idag att säga hur mycket.

Vi arbetar kontinuerligt med olika scenarion i varje bolag och försöker vara förberedda för vad som än kan hända och då vidta åtgärder fort. Detta gäller både i närtid under den omedelbara krisen men också på medellång sikt då vi behöver vara beredda på vad som än händer med efterfrågan från våra kunder. Vi arbetar även mycket med att minska kostnader och se över alla beslutade och planerade investeringar. Allting som kan vänta är framflyttat. Vi är mycket ödmjuka inför denna osäkra situation men har en bra utgångspunkt i vår starka balansräkning.

Vår målsättning är fortsatt att vara en långsiktigt stabil, växande och lönsam koncern med en rörelsemarginal efter finansnetto (EBT) på 8 % och en stark finansiell position.

Vi vill öka vår försäljning både organiskt och via förvärv. Förvärvsaktiviteten i närtid påverkas av den stora osäkerheten, men det kommer fortsätta finnas bra tillväxtmöjligheter både nu och efter den omedelbara krisen, både organiskt och via framtida förvärv.

Med starka relationer till våra världsledande kunder och engagerade medarbetare skall vi jobba hårt med att effektivisera våra tillverkningsenheter och sänka våra inköpskostnader. Här ingår att ödmjukt och snabbt anpassa oss till den nya verklighet som finns på våra marknader oavsett vilka scenarion som inträffar.

Våra medarbetare och ledare gör ett mycket bra jobb under dessa svåra förutsättningar och ökar nu sina ansträngningar att fortsätta leverera till våra kunder och ta vara på de möjligheter som finns på marknaden. En fortsatt viktig del i detta är våra värderingar och vår strävan efter att vara en långsiktig och ”Reliable” leverantör till ledande industrikunder.

Anders Carlsson

Koncernchef och VD

______________________________________________________________________________________________________________________________

Koncernchef, Anders Carlsson telefon, 070-513 42 99
eller CFO, Christina Hegg, telefon 070-318 92 48

Denna information är sådan information som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom Anders Carlssons försorg, för offentliggörande den 22 april 2020 kl. 08:00 CEST.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2019 ca 6 300 anställda i Sverige, Bulgarien, Estland, Indien, Kina, Litauen, Mexiko, Polen, Italien, Ungern, Serbien, Finland, Kanada, USA, Brasilien och Tyskland.

År 2019 hade AQ en omsättning på ca 5,1 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.