AQ Group AB (publ) delårsrapport januari - september 2018

Tredje kvartalet, juli-september 2018
i sammandrag

• Fortsatt god tillväxt både organiskt och genom förvärv. Nettoomsättningen ökade med 23,2 % till 1 137 MSEK (923)
  • Positivt resultat trots stora extraordinära kostnader för AQ Segerström & Svensson. Underliggande resultatmarginal före skatt justerat för jämförelsestörande poster om 66 MSEK blev 7,6 %.
  • Rörelseresultatet (EBIT) minskade med 65,5 % till 22 MSEK (64)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) minskade med 65,3 % till 21 MSEK (61)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 1,9 % (6,6)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) justerat för jämförelsestörande poster 7,6 % (6,6)
  • Kassaflödet från löpande verksamheten minskade med 31,2 % till 39 MSEK (57)
  • Soliditeten uppgick till 56 % (62)
  • Resultatet per aktie efter skatt minskade med 99,6 % till 0,01 SEK (2,77)

Nio månader, januari-september 2018
i sammandrag

•  Nettoomsättningen ökade med 14,9 % till 3 451 MSEK (3 002)
  •  Rörelseresultatet (EBIT) minskade med 32,7 % till 151 MSEK (225)
  •  Resultatet efter finansnetto (EBT) minskade med 35,2 % till 145 MSEK (224)
  •  Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 4,2 % (7,5)
  •  Resultatmarginal före skatt (EBT %) justerat för jämförelsestörande poster 6,1 % (7,5)
  •  Kassaflödet från löpande verksamheten minskade med 27,5 % till 109 MSEK (151)
  •  Resultatet per aktie efter skatt minskade med 44,1 % till 5,68 SEK (10,17)

Efter sju veckor som VD och koncernchef på AQ Group så är det med stor ödmjukhet och glädje jag har privilegiet att skriva VD-ord till vår rapport för det tredje kvartalet 2018.

Jag har ägnat min första tid i koncernen till att besöka mer än hälften av våra produktionsenheter för att träffa medarbetare, kunder och andra intressenter. Det har varit roligt att träffa många av de duktiga medarbetare som bär upp AQ och gör oss till det vi är.

Det har också varit mycket intressant att ta del av alla de kundexempel som ligger bakom vår starka organiska- och förvärvsdrivna tillväxt.

Det finns mycket att ta med sig i vår fortsatta resa. Jag har sett många fina exempel på handlings­kraftigt entreprenörskap som har gett oss nya affärer men också saker vi kan förbättra tillsammans, t ex kapitalbindning, leveransförmåga och fortsatta effektiviseringar.

Det är också bra att vi kan redovisa ett positivt resultat i kvartalet trots den stora extraordinära kostnaden, 66 MSEK vi har i samband med konkursen i vårt dotterbolag AQ Segerström & Svensson AB. Om vi exkluderar denna extraordinära kostnad så är resultatmarginal före skatt 7,6% vilket är en procentenhet bättre än tredje kvartalet förra året.

Den största händelsen i kvartalet för AQ Group är att styrelsen i vårt dotterbolag AQ Segerström & Svensson lämnade in konkursansökan den 20 augusti eftersom det saknades förutsättningar att driva verksamheten vidare. Not 5 och 6 i kvartalsrapporten redovisar i detalj hur denna händelse påverkar vårt resultat. Rörelseförlusten utöver detta i AQ Segerström & Svensson uppgår till 28,8 MSEK varav 1,7 MSEK i tredje kvartalet. AQ Group stöttar konkursförvaltaren löpande i syfte att medverka till en så bra lösning som möjligt för kunder, medarbetare och leverantörer.

Arbetet med att avveckla AQ:s verksamhet i Thailand fortsätter enligt plan och har flyttats till en våra enheter i Kina. För verksamheten i Ludvika så har produktionen flyttats till andra AQ-enheter i Bulgarien och Sverige. Vi har även öppnat en mindre enhet i Smedjebacken för att konkurrenskraftigt kunna utföra den produktion som behöver vara nära kund och inte bör flyttas. Rörelseförluster för dessa två avvecklade fabriker uppgår till 23,2 MSEK i 2018, varav 9,9 MSEK under det tredje kvartalet.

Den organiska tillväxten i kvartalet kommer både från större existerande och nya mindre kunder. Kundsegment som bidrar särskilt till tillväxten är marina tillämpningar, kommersiella fordon, järnväg, medicinteknik och materialhantering. Våra enheter i Kina, Ungern och Sverige har även lyckats hitta nya kunder för att delvis kompensera den nedgång vi har sett inom telekom och kraftgenerering. Även vår kablageverksamhet växer ordentligt med flera olika kunder.

Våra leverantörer har höjt sina priser till oss på råmaterial under de senaste åren. Vi har under en längre tid arbetat hårt med att föra dessa prishöjningar vidare till våra kunder. Här börjar vi sakta se förbättringar även om mycket arbete återstår.

Produktionen går på högtryck i de flesta av våra produktionsenheter. Vi har fortsatt utmaningar med långa ledtider på komponenter vilket ibland leder till försenade leveranser till kunderna vilket ger oss merkostnader. Den största kostnaden är dock att det påverkar vårt förtroende och går stick i stäv med vår värdering ”We are reliable”.  Vi är inte nöjda och arbetar hårt med att komma tillbaka till det läge där vi vill vara. Vi arbetar även med att öka vår kapacitet i de enheter som ligger närmast sitt kapacitetstak.

Arbetet med att minska kapitalbindning i lager och kundfordringar fortsätter. Den tillverkningsenhet som genomförde vårt pilotprojekt har t ex lyckats stabilisera och något minska sin lagernivå trots att produktionen har ökat med mer än 30%. Vi arbetar nu vidare med detta projekt inom två andra bolag i koncernen.

Förvärv är en betydelsefull del av AQ:s strategi för att stärka närvaron och förmågan inom de pro­dukt­mässiga och geografiska områden där vi ser möjligheter till tillväxt och förbättrad lönsamhet. En annan central del av förvärvsstrategin är att följa några av våra viktigaste kunder in i helt nya geo­gra­fi­ska områden.

Den 3:e april förvärvade vi Mecanova OY med fabrik i Nivala Finland samt Mecanova OÜ med fabrik i Pärnu Estland. Mecanova har ett gott renommé hos kunderna men har dragits med en svag balans­räkning. Balansräkningen är nu uppstädad och förtroendet hos leverantörerna ökar. Mecanova:s verksamhet i Estland är nu integrerad i vårt ursprungliga bolag i Estland vilket kompletterar AQ:s verksamhet i Pärnu på ett mycket bra sätt. Vi är också glada att få en verksamhet på den växande finska marknaden.

Förvärvet av B3CG:s bolag i USA och Kanada ger oss en stark plattform för vidare expansion i Nord­amerika. Extra positivt var det att förvärvet skedde i samråd med en av våra största globala kunder. Verksamheterna utvecklades enligt plan under kvartalet.

AQ:s organisation bygger på starka lokala entreprenörer i varje bolag som är nära kundernas krav och verkliga efterfrågan. På så vis kan vi snabbt ta vara på de möjligheter som dyker upp oavsett vad som händer i omvärlden. Detta är en strategi som vi kommer att fortsätta med.

Vår riktlinje är att långsiktigt vara en stabil, växande och lönsam koncern med en rörelsemarginal på 8% och en stark finansiell position. Vi har lagt ner mycket arbete och stora pengar på att få ordning i enheter som inte levererat acceptabla resultat över tid. Nu kan vi åter fokusera på att göra affärer med kunden i fokus. Våra medar­betare och ledare gör ett bra jobb och det kommer även i framtiden att ge utslag i nya affärer och ett stabilt resultat.

AQ är väl positionerade för nya förvärv såväl finansiellt som ledningsmässigt. Med starka relationer till världsledande kunder och engagerade medarbetare skall vi jobba hårt med fortsatt tillväxt, kassaflöde och en stabil resultatnivå. En viktig del i detta är våra värderingar och vår strävan efter att vara en långsiktig och ”Reliable” leverantör till ledande industrikunder.

Anders Carlsson
Koncernchef och VD

___________________________________________________________________________________________________________________________________

Koncernchef, Anders Carlsson telefon,  070-513 42 99
 eller CFO, Mia Tomczak, telefon 070-8330080

Denna information är sådan information som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Anders Carlssons försorg, för offentliggörande den 25 oktober 2018 kl. 08:00 CET

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2017 ca 5 500 anställda i Sverige, Bulgarien, Estland, Indien, Kina, Litauen, Mexiko, Polen, Italien, Thailand, Ungern och Serbien.

År 2017 hade AQ en omsättning på ca 4,0 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.