AQ Group AB (publ) delårsrapport januari-juni 2023

Andra kvartalet, april-juni 2023 i sammandrag

• Stark tillväxt med god lönsamhet
  • Nettoomsättningen ökade med 36% till 2 345 MSEK (1 721)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 90% till 203 MSEK (107)
  • Resultat före skatt (EBT) ökade med 80% till 195 MSEK (108)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 8,3% (6,3)
  • Resultat efter skatt ökade med 98% till 172 MSEK (87)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 177 MSEK (22)
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 9,30 SEK (4,71)

Sex månader, januari-juni 2023 i sammandrag

• Nettoomsättningen ökade med 37% till 4 598 MSEK (3 367)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 81% till 398 MSEK (220)
  • Resultat före skatt (EBT) ökade med 69% till 380 MSEK (225)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 8,3% (6,7)
  • Resultat efter skatt ökade med 84% till 330 MSEK (180)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 403 MSEK (65)
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 17,91 SEK (9,75)
  • Soliditeten uppgick till 58% (55)

Hög förändringshastighet i all enkelhet

Första halvåret går som planerat. Vi har stark organisk tillväxt och förbättrad lönsamhet jämfört med 2022. Vår nettoomsättning ökar med 36% jämfört med andra kvartalet föregående år. Vi ökar framför allt inom elektrifiering, försvarsindustri, järnväg och kommersiella fordon. Men efterfrågan är fortsatt stark inom samtliga marknader som vi är exponerade mot. Vi har under kvartalet vunnit flera nya kundorder till befintliga och nya kunder inom järnväg i Europa, Indien och USA samt nya projekt och kundorder inom kommersiella elfordon. Samtidigt har vår kund Nova Bus aviserat nedstängning av sin fabrik i USA om lite mindre än två år. Detta innebär en potentiell minskad omsättning för oss i USA med 100 MSEK. Dock är efterfrågan på kablage stor så vi tror att vi kan ersätta denna förlorade volym med andra nya kunder.

Vår leveransprecision mot kund var i kvartalet 90% vilket inte är bra. Vi har flera fabriker där förbättringsprojekt pågår för att öka kapacitet och produktivitet.

Förändringar genomförda under kvartalet

Vår förändringshastighet är hög tack vare vår modell med decentraliserat ledarskap. Under andra kvartalet har vi tagit beslutet att lägga ner vår tillverkningsenhet i Falköping och flyttat de kundprojekt som tillverkades där till andra AQ fabriker. Våra nya fabriker i Bulgarien och Litauen är nu helt färdigställda och levererar som tänkt. Vårt projekt med att minska vår kapitalbindning börjar ge effekt och vårt lager minskar något trots starkt ökad omsättning. Expansionen av vår kablagefabrik i Lodz, Polen går enligt plan och den färdigställs under tredje kvartalet i år. Vi har under kvartalet installerat nya energieffektiva stansmaskiner i Finland, Estland, Bulgarien, samt tagit i bruk svetsrobotceller för stora produkter i Estland och Sverige. Vi har även beslutat om investeringar av fyra nya formsprutor för produktion av komponenter till fordonsindustrin i Anderstorp, Sverige. Dessa åtgärder syftar till att öka vår konkurrenskraft, förbättra vår leveransprecision samt vår lageromsättningshastighet.

Vi gör allt vi kan för att jobba smartare, automatisera, öka antalet anställda och förvärva ytterligare produktionskapacitet. Det är kul att se att våra fantastiska kunder är så starka på sina marknader. Vi ser många möjligheter att fortsätta växa organiskt och via förvärv.

Kassaflöde och balansräkning

Under kvartalet har vi fortsatt vårt arbete med att öka vår lageromsättningshastighet. Flera av våra bolag visar på förbättringar vilket resulterar i ett bättre kassaflöde från den löpande verksamheten som var 177 MSEK under kvartalet. Vi har fortsatt en låg nettoskuld, vilket möjliggör fortsatta investeringar i utökad produktionskapacitet.

Styrkan i AQ

AQ:s medarbetare gör ett fantastiskt arbete med att leverera komponenter och system till krävande industrikunder. Våra kunder levererar världsledande produkter som är kritiska för vår omställning mot ett mer hållbart samhälle. Vi är stolta över att vi kan bidra med vår spetskompetens i hur man tillverkar dessa komponenter och system på ett så resurssnålt sätt som möjligt. Det är våra fantastiska medarbetare som hjälper våra världsledande kunder att lyckas och att vi genom entreprenörskap, gnet och framåtanda lyckas skapa mer värde för varje år som går. Det gör mig full av tillförsikt att vi skall fortsätta växa, göra vinst och ha kul!

James Ahrgren

VD och Koncernchef

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

Informationen är sådan som AQ Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-07-14 08:00 CEST.

Koncernchef och IR, James Ahrgren telefon, 076-052 58 88 eller
CFO, Christina Hegg, telefon 070-318 92 48

AQ är en global tillverkare av komponenter och system till krävande industrikunder och är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2022 7200 anställda i Bulgarien, Polen, Litauen, Sverige, Kina, Estland, Ungern, Mexiko, Finland, Indien, Kanada, USA, Tyskland, Italien och Brasilien.

År 2022 hade AQ en omsättning på 7 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.

www.aqgroup.com