AQ Group AB (publ) delårsrapport januari-juni 2024

Andra kvartalet, april-juni 2024 i sammandrag

• Förvärv i Robertsfors, Örnsköldsvik och England
  • Nettoomsättningen minskade med 4% till 2 254 Mkr (2 345)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 9% till 222 Mkr (203)
  • Resultat före skatt (EBT) ökade med 11% till 218 Mkr (195)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 9,7% (8,3)
  • Resultat efter skatt uppgick till 181 Mkr (172)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 301 Mkr (177)
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 1,97 kr (1,86)

Sex månader, januari-juni 2024 i sammandrag

• Nettoomsättningen minskade med 3% till 4 479 Mkr (4 598)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 12% till 445 Mkr (398)
  • Resultat före skatt (EBT) ökade med 16% till 439 Mkr (380)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 9,8% (8,3)
  • Resultat efter skatt uppgick till 366 Mkr (330)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 545 Mkr (403)
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 3,98 kr (3,58)

AQ i Robertsfors, Örnsköldsvik och England!

Andra kvartalet har fortsatt som det första. Vi fokuserar på att hjälpa våra kunder. Vi är snabba på att anpassa vår kapacitet och kostnadsbas vilket, tillsammans med produktivitetsförbättringar, ger ett bra resultat i andra kvartalet.

Under mars månad kom vi överens med ägarna av JIT Mech att förvärva deras två produktionsenheter i Robertsfors och Örnsköldsvik. Det ger AQ unik kompetens inom svets och bearbetning av stora komplexa komponenter för elektrifiering, försvarsindustri och skogsmekanisering. Tillträde var i början av maj månad och även om integrationen precis börjat så utvecklas bolaget bättre än förväntat och omsätter nu ca 200 Mkr i årstakt. Därför har vi beslutat att genomföra större investeringar om 30 Mkr i ytterligare bearbetningskapacitet med en stor bäddfräs och en stor fleroperationsmaskin för att tillgodose våra kunders behov inom elektrifiering och till försvarsindustrin.

Den 10 juli förvärvade och tillträdde vi Rockford Components Ltd., som tillverkar kablage och elektromekaniska system till kunder inom flyg- försvars- och generell industri. Bolaget hade en omsättning om ca 95 Mkr 2023 och en rörelsemarginal under AQ-snittet. Rockford har 112 anställda i Worksop, Rendlesham och Salisbury, England. Vi har haft en dialog med Rockford i många år och nu var tillfället det rätta att gå samman. Vi värdesätter Rockfords höga tekniska kunnande, fina kundbas och ser synergier med AQ:s högproduktiva tillverkningsenheter runt om i världen.

Dessa två förvärv kommer innebära mer vinst, tillväxt och kul. Men vi är inte nöjda. Vi jobbar fortsatt vidare och hoppas kunna genomföra ytterligare något eller några förvärv innan året är slut. Men förvärvsprocesser är något vi gärna skyndar långsamt med. Det är av yttersta vikt att vi inte förhastar oss och gör kostsamma misstag.

Marknad

I kvartalet hade vi en negativ organisk tillväxt på 6% mot samma kvartal föregående år. Det är delvis till följd av att vi under motsvarande kvartal föregående år levererade flera stora energilagringsprojekt, men precis som i första kvartalet ser vi en ökande inbromsning inom komponenter till anläggningsmaskiner och lastbilar.

Positivt är att vi under kvartalet vunnit större projekt av vätskekylda induktorer till marknadsledande vindkrafttillverkare i Nordamerika, tagit vår första större order på kapslingar till ledande växelriktarproducent i Europa, vunnit flera projekt inom elektrisk automation till Ro-Ro fartyg i Kina, vunnit flera projekt på induktorer till tåg i Europa och även tagit två större order på avancerade komponenter till försvarsfordon. Detta visar att våra kunder uppskattar AQ’s globala närvaro där de har möjlighet att få leveranser lokalt.

Under andra kvartalet har vår nya ledning i ett av våra indiska bolag fortsatt förbättringsarbetet. Detta har medfört en nedskrivning av lagret med ca 10 Mkr, vilket var ett viktigt steg mot förbättrad lagerkontroll och ökad leveransprecision mot våra kunder.

Vårt kassaflöde från den operativa verksamheten är i linje med vårt resultat. Vår nettoskuld är låg, 128 Mkr. Under kvartalet har vi valt att teckna ett nytt avtal med vår bank, där vi förlängt löptiden med tre år på våra krediter med fördelaktiga villkor. Detta medför att vi fortsatt har gott om kapital att använda för att växa med våra kunder samt för att genomföra ytterligare förvärv.

AQ 30 år av tillväxt, vinst och skoj

2024 firar AQ som bolag 30 år. Vi vill göra det genom att återigen visa att vi är hårt arbetande entreprenörer som med våra kärnvärden som ledstjärna kan växa, visa goda resultat och ha kul tillsammans på vägen. Slutligen vill jag tacka våra medarbetare som gör ett fantastiskt jobb med att tillfredsställa våra krävande kunder.

James Ahrgren
Koncernchef och verkställande direktör

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

Informationen är sådan som AQ Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom James Ahrgrens försorg, för offentliggörande 2024-07-12 08:00 CEST.

Koncernchef och IR, James Ahrgren telefon, +46 76 052 58 88 eller CFO, Christina Hegg, telefon +46 70 318 92 48

AQ är en global tillverkare av komponenter och system till krävande industrikunder och är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad. Koncernen består till största delen av rörelsedrivande bolag som vart och ett utvecklar sin speciella kompetens och i samarbete med övriga bolag, strävar efter att erbjuda kostnadseffektiva lösningar i nära samarbete med kunden.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har 8 000 anställda i Bulgarien, Polen, Litauen, Sverige, Kina, Estland, Ungern, Mexiko, Finland, Indien, Kanada, USA, Tyskland, Italien, Brasilien och England. År 2023 hade AQ en omsättning på 9 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.

www.aqgroup.com