AQ Group AB (publ) delårsrapport januari-mars 2023

Första kvartalet, januari-mars 2023 i sammandrag

• Bra start på året ger tillväxt, resultatförbättring och kassaflöde
  • Nettoomsättningen ökade med 36,8% till 2 253 MSEK (1 646)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 72,3% till 194 MSEK (113)
  • Resultatet efter finansnetto (EBT) ökade med 58,3% till 184 MSEK (116)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 8,2% (7,1)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 225 MSEK (44)
  • Resultatet per aktie efter utspädning ökade med 70,2% till 8,58 SEK (5,04)
  • Styrelsen föreslår årsstämman 2023 utdelning på 3,33 kr/aktie (3,33)

Vi följer vår plan

AQ har som ambition att öka vår omsättning och vår vinst varje år. Första kvartalet har börjat bra. Vi följer vår plan och det är glädjande att vi nu är tillbaka över vår målsättning på 8% vad gäller EBT-marginal som i kvartalet var 8,2%. Den största anledningen till vår resultatförbättring i kvartalet är att vi har genomfört förbättringar i våra bolag som tidigare gjort förlust. Jag är stolt över våra ledare i Mexiko, Kina, Indien och Nordamerika som lyckats vända sina verksamheter till att bidra positivt. Det har inte varit lätt.

Vår nettoomsättning ökade med 14% jämfört med föregående kvartal. Vi ökar framför allt inom elektrifiering, komponenter till försvarsindustrin, lagring av förnybar energi samt inom medicinsk teknik. Vi är dock inte nöjda då flera stora order inte kunde levereras i kvartalet. Vår leveransprecision mot kund var i kvartalet 91% vilket inte är bra.

Vi har fortsatt ett fåtal enheter där vi inte når våra mål vad gäller lönsamhet. Våra ledare och anställda jobbar hårt för att förbättra verksamheterna och därmed resultaten.

Investeringar i fortsatt tillväxt och förvärv

Vi gör allt vi kan för att jobba smartare, automatisera, öka antalet anställda och förvärva ytterligare produktionskapacitet. Det är kul att se att våra fantastiska kunder är så starka på sina marknader. Under kvartalet har vi ingått hyresavtal om ytterligare produktionsyta i Polen för kablage, vi har investerat i ytterligare stanskapacitet i Finland och Estland samt beställt lindningsmaskiner för induktiva komponenter i Estland. Samtidigt har vi startat serieproduktion i våra nya fabriker för kablage och batterisystem i Litauen respektive Bulgarien i kvartalet. Under kvartalet har vi även öppnat ingenjörskontor i Västerås, Östersund och Trollhättan och rekryterat ett 30-tal ingenjörer för att leverera mer krävande ingenjörstjänster till fordons- och försvarsindustrin. Vi ser många möjligheter att fortsätta växa organiskt och via förvärv.

Under kvartalet har vi fortsatt vårt arbete med att öka vår lageromsättningshastighet. Flera av våra bolag visar på stora förbättringar vilket resulterar i ett bättre kassaflöde från den löpande verksamheten som var 225 MSEK under kvartalet. Vi har fortsatt en låg nettoskuld vilket möjliggör fortsatta investeringar i utökad produktionskapacitet samt förvärv.

Hållbarhet och miljö

Under kvartalet har vi påbörjat installationer av solpaneler på taket på en av våra fabriker i Polen. Detta i kombination med värmepumpar kommer göra denna fabrik helt oberoende från fossila bränslen. Vårt mål att minska vårt CO2-avtryck fortsätter. Störst påverkan har dock de komponenter och system som vi levererar till produktion, överföring och lagring av förnybar energi. Under första kvartalet har vi levererat batterisystem som kan lagra 42 MWh med förnybar energi. Det kan spara 30000 ton CO2 per år om det ersätter ett kraftverk som använder fossila bränslen. Alla våra operativa bolag på AQ är ISO 14001 certifierade. Det är ett miljöledningssystem med mål för hur vi ska förbättra vårt arbete.

Styrkan i AQ

AQ:s medarbetare gör ett fantastiskt arbete med att leverera kritiska komponenter och system till krävande industrikunder. Våra kunder levererar världsledande produkter som gör vår värld bättre varje dag. Jag är stolt över våra fantastiska medarbetare som hjälper våra världsledande kunder att lyckas och att vi genom entreprenörskap, gnet och framåtanda lyckas skapa mer värde för varje år som går. Det gör mig full av tillförsikt att vi även i år skall fortsätta växa, göra vinst och ha kul!

James Ahrgren

VD och Koncernchef

Informationen är sådan som AQ Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-04-20 08:00 CEST.

Koncernchef och IR, James Ahrgren telefon, 076-052 58 88 eller
CFO, Christina Hegg, telefon 070-318 92 48

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

AQ är en global tillverkare av komponenter och system till krävande industrikunder och är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2022 7200 anställda i Bulgarien, Polen, Litauen, Sverige, Kina, Estland, Ungern, Mexiko, Finland, Indien, Kanada, USA, Tyskland, Italien och Brasilien.

År 2022 hade AQ en omsättning på 7 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.

www.aqgroup.com