AQ Group AB (publ) delårsrapport januari-september 2024

Tredje kvartalet, juli-september 2024 i sammandrag

• Lägre försäljning med bibehållen resultatmarginal
  • Nettoomsättningen minskade med 9% till 1 949 Mkr (2 149)
  • Rörelseresultatet (EBIT) minskade med 6% till 188 Mkr (201)
  • Resultat före skatt (EBT) minskade med 9% till 177 Mkr (195)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 9,1% (9,1)
  • Resultat efter skatt uppgick till 146 Mkr (172)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 363 Mkr (339)
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 1,60 kr (1,87)

Nio månader, januari-september 2024 i sammandrag

• Nettoomsättningen minskade med 5% till 6 428 Mkr (6 747)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 6% till 633 Mkr (599)
  • Resultat före skatt (EBT) ökade med 7% till 616 Mkr (575)
  • Resultatmarginal före skatt (EBT %) uppgick till 9,6% (8,5)
  • Resultat efter skatt uppgick till 511 Mkr (502)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 908 Mkr (742)
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 5,58 kr (5,45)

Lägre försäljning men AQ står starkt
I tredje kvartalet har vår försäljning minskat med 9% jämfört med samma period föregående år. Vårt resultat före skatt minskar i paritet med nettoomsättningen. Vi fokuserar som alltid på att hjälpa våra kunder. Våra handlingskraftiga bolagsledningar är snabba på att anpassa vår kapacitet och kostnadsbas vilket ger ett ok resultat i tredje kvartalet. Vi fortsätter att jobba mot att öka vårt förädlingsvärde genom att sälja mer komplexa komponenter och system med ökad andel teknikinnehåll.

Under 2024 har vi förvärvat fem fabriker och ett ingenjörskontor. AQ har en historik att göra fler förvärv när marknaderna som vi verkar på är svaga. Vi har en fin pipeline med bolag vi vill köpa. Vi tillträdde Rockford Components Ltd i början av tredje kvartalet som tillverkar kablage och elektromekaniska system till kunder primärt inom flyg- och försvarsindustri. AQ Rockford har levererat mer och bättre än förväntat under tredje kvartalet och vi ser stor potential att fortsätta växa med våra nya kunder i England.

I slutet av september tecknade vi avtal om att förvärva TechROi Engineering och TechROi Scandinavia som utvecklar komponenter och system för krävande kunder inom fordons-, flyg-, och gasturbinindustrin. Med detta förvärv stärker vi AQ’s kompetens inom kundnära produktutveckling och prototyptillverkning. Detta i kombination med AQ’s fabriksnätverk ger oss ett starkare erbjudande gentemot våra kunder. Bolaget kommer om myndigheterna godkänner förvärvet att ingå i AQ från och med fjärde kvartalet. När vi kombinerar TechROi-bolagen med vårt eget bolag AQ Engineering har vi fler än 100 ingenjörer i Sverige som jobbar direkt tillsammans med krävande industrikunder.

Marknad och investeringar
I kvartalet hade vi en negativ organisk tillväxt på 11% jämfört med samma kvartal föregående år. Det är vi inte nöjda med. Vi kan bättre. Vi ser fortsatt en inbromsning av efterfrågan från våra kunder inom lastbilar och entreprenadmaskiner. Det är också en generell minskning av efterfrågan från tyska kunder inom jordbruksmaskiner, gaffeltruckar och motorer. Våra bolag med inriktning mot försvar, fartyg och elektrifiering växer.

Vi har vunnit ett antal nya kontrakt som kommer att öka i volym framåt. Men detta kommer inte helt kompensera för de volymtapp som vi ser. Vår uppfattning är att vi fortsatt tar marknadsandelar, men min viktigaste uppgift är att få in nya order och jag är inte nöjd med min egen insats. Vi ska arbeta hårdare!

Vi har under kvartalet installerat vår första maskin för elektromagnetisk kontaktpressning av högspänningskablage till fordonsindustrin i vår fabrik i Litauen. Detta för att möta efterfrågan och höja kvalitetsnivån gentemot flera av våra större fordonskunder. Vi är glada över att vi är ett av de första bolagen i världen med denna typ av utrusning. Vi räknar med att växa inom detta område även om försäljningen av elfordon går trögare än förväntat just nu. Under tredje kvartalet har vi även tagit i bruk vår nya solcellanläggning vid vår fabrik AQ Magnit i Godech Bulgarien. Detta kommer minska vårt koldioxidavtryck med 160 ton per år.

Vårt kassaflöde från den operativa verksamheten är som förväntat starkt när försäljningsvolymen går ner. Vi har en nettokassa om 117 Mkr. Detta medför att vi har gott om kapital att använda för fortsatt tillväxt med våra kunder och för att genomföra förvärv.

AQ står starkt
2024 firar AQ som bolag 30 år. Vi har växt omsättningen från 18 Mkr till nästan 9 Mdr (R12). Vi har bevisat att vår affärsmodell och vår kultur med decentraliserat ledarskap nära kunden fungerar. AQ står starkare än någonsin nu när volymerna viker i vissa av våra marknadssegment. Vi har en urstark balansräkning, effektiva produktionsenheter globalt, en maskinpark i världsklass och fantastiska medarbetare. Vi vet att det inte alltid kan vara högkonjunktur. Därför kavlar vi nu upp ärmarna för att arbeta smartare och än mer målinriktat för att göra våra kunder nöjda så att vi tillsammans kan nå våra högt ställda mål.

James Ahrgren,
Koncernchef och verkställande direktör

Informationen är sådan som AQ Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom James Ahrgrens försorg, för offentliggörande 2024-10-17 08:00 CEST.

Koncernchef och IR, James Ahrgren telefon, +46 76 052 58 88 eller CFO, Christina Hegg, telefon +46 70 318 92 48

_______________________________________________________________________________________________

AQ är en global tillverkare av komponenter och system till krävande industrikunder och är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad. Koncernen består till största delen av rörelsedrivande bolag som vart och ett utvecklar sin speciella kompetens och i samarbete med övriga bolag, strävar efter att erbjuda kostnadseffektiva lösningar i nära samarbete med kunden.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har 8 000 anställda i Bulgarien, Polen, Litauen, Sverige, Kina, Estland, Ungern, Mexiko, Finland, Indien, Kanada, USA, Tyskland, Italien, Brasilien och England. År 2023 hade AQ en omsättning på 9 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.

www.aqgroup.com