AQ Group AB (publ) håller årsstämma den 25 juni 2020

Aktieägarna i AQ Group AB (publ), org.nr.556281–8830, inbjuds härmed till årsstämma torsdagen den 25 juni, 2020 kl. 18.00 i Västerås. Närmare besked om plats får de som anmäler sig till stämman.

Kallelsen till årsstämman, med förslag till dagordning finns i sin helhet i detta pressmeddelande och publiceras på bolagets webbplats www.aqg.se. Kallelsen publiceras i Post- och Inrikes Tidningar samt information om att kallelse skett annonserades i Dagens Industri den 27 maj 2020.

Deltagande etc. med anledning av COVID-19/Coronaviruset

Mot bakgrund av den smittspridning av covid-19 som under året varit i Sverige och runtom i världen kommer AQ Group att vidta följande försiktighetsåtgärder vid årsstämman:

· Ingen förtäring eller dryck kommer att erbjudas.

· Inregistrering öppnar klockan 17.30 dvs. 30 minuter innan årsstämmans öppnande.

· Styrelsen och bolagsledningen kommer, med något undantag, ej vara närvarande i stämmolokalen.

· Vd kommer att hålla ett kortare anförande än tidigare år.

· Årsstämman kommer att minimeras i tid, men utan att inskränka på aktieägarnas rättigheter.

Utifall uppdaterade instruktioner ges från regering och myndigheter kan ytterligare åtgärder vidtas och kommuniceras på bolagets hemsida samt skickas ut till de aktieägare som anmält sig för att närvara vid årsstämman. Aktieägare som är sjuka, nyligen har vistats i ett riskområde, har varit i kontakt med personer som uppvisar symptom eller tillhör en riskgrupp bör ej närvara utan kan med fördel rösta via ombud. Mer information gällande ombudsförfarande återfinns nedan.

Anmälan och rätt att deltaga

Rätt att delta i stämman har de som är registrerade som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken på avstämningsdagen för stämman, dvs. fredagen den 19 juni 2020, och har anmält sitt deltagande i stämman till bolaget senast fredagen den 19 juni 2020.

Anmälan görs per e-post till aq.stamma@aqg.se eller via post till AQ Group AB, Årsstämma, Regattagatan 29, 723 48 Västerås. Vid anmälan ska namn, person- eller organisationsnummer, adress, telefonnummer och eventuella biträden uppges.

Den som har sina aktier förvaltarregistrerade måste, utöver anmälan om deltagande i stämman, genom förvaltarens försorg låta inregistrera aktierna i eget namn, så att vederbörande är registrerad i aktieboken på avstämningsdagen fredagen den 19 juni 2020. Sådan registrering kan vara tillfällig. Det innebär att aktieägaren måste underrätta sin förvaltare i god tid före nämnda datum.

Den som företräder juridisk person ska uppvisa registreringsbevis eller motsvarande handling som styrker firmateckning. Fullmakter i original, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar måste lämnas till bolaget senast vid årsstämman. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på AQ Groups hemsida www.aqg.se

Deltagande genom ombud

Aktieägare som vill företrädas på stämman genom ombud ska, vid sidan av att anmäla sig enligt ovan, även utfärda en daterad fullmakt för ombudet. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på bolagets webbsida www.aqg.se och kan även begäras under adress enligt ovan.

För sådana aktieägare som anmält sig till stämman erbjuder sig Åsa Wesshagen, eller den hon utser, att agera ombud genom att rösta för deras del på stämman. En skriftlig ombudsfullmakt härför, daterad och undertecknad i original, ska ha inkommit senast 24 juni till bolagets adress enligt ovan.

Stämmohandlingar

Handlingarna inför stämman hålls tillgängliga för aktieägarna hos bolaget och på www.aqg.se senast fr.o.m. torsdagen den 11:e juni 2020. De skickas utan kostnad till de ägare som så begär och uppger sin postadress och kommer även att finnas tillgängliga på årsstämman. I bolaget finns vid tidpunkten för utfärdandet av denna kallelse 18 294 058 aktier och röster. Bolaget innehar inga egna aktier.

Västerås i maj 2020,

Styrelsen för AQ Group AB (publ)

Förslag till dagordning

1. Stämmans öppnande
  2. Val av stämmoordförande och protokollförare
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Val av en eller två justeringsmän att jämte ordföranden justera protokollet
  6. Prövning av om stämman har blivit behörigen sammankallad
  7. Redogörelse för arbetet i styrelsen och styrelsens utskott
  8. Framläggande av årsredovisningen och koncernredovisningen för räkenskapsåret 2019 samt, i anslutning härtill, verkställande direktörens redogörelse för verksamheten
  9. Framläggande av revisionsberättelsen, och koncernrevisionsberättelsen samt revisors-yttrande om huruvida riktlinjerna för ersättningen till ledande befattningshavare följts.
  10. Beslut om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2019.
  11. Beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktören
  12. Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen
  13. Beslut om antalet styrelseledamöter som ska väljas av stämman
  14. Beslut om arvode till styrelsen och revisorsarvode
  15. Val av styrelse, styrelseordförande och revisor
  16. Beslut om förfarande vid utnämnande av valberedning samt rörande dess uppgifter
  17. Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
  18. Beslut om bemyndigande att besluta om nyemission.
  19. Årsstämmans avslutande.

Beslutsförslag

Aktieägare, som tillsammans representerar 49,4 procent av röstetalet för samtliga aktier i bolaget, har underrättat bolaget att de stödjer förslagen i punkterna 12, 13, 14 ,15, 16, 17 och 18 nedan.

1 - Förslag gällande val av stämmoordförande och protokollförare

Stämmans öppnande och val av ordförande vid stämman. Valberedningen inför årsstämman 2020, vilken har bestått av valberedningens ordförande Vegard Søraunet utsedd av ODIN Fonder, Björn Henriksson utsedd av Nordea Fonder, Per-Olof Andersson och Claes Mellgren. Valberedningen kommer att lämna förslag till stämmoordförande och protokollförare i samband med stämman.

12 - Förslag om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen

Styrelsen föreslår ingen utdelning för räkenskapsåret 2019. Detta förslag avviker från det förslag som styrelsen lade i den tidigare kallelse till årsstämma som drogs tillbaka.

13 - Förslag om antalet styrelseledamöter som ska väljas av stämman

Valberedningen föreslår att styrelsen, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska bestå av sju ordinarie, stämmovalda ledamöter.

14 - Förslag till arvode till styrelse och revisorsarvode

Valberedningen föreslår att ersättningen till ordföranden ska uppgå till 450 000 (450 000) kronor och 200 000 (200 000) kronor till var och en av övriga stämmovalda ledamöter. Till ordföranden i revisionsutskottet föreslås en ersättning på 100 000 (100 000) kronor och till övriga ledamöter i revisionsutskottet 40 000 (40 000) kronor. Till ordföranden i ersättningsutskottet föreslås en ersättning på 50 000 (50 000) kronor och till övriga ledamöter i ersättningsutskottet 30 000 (30 000) kronor. Arvode till revisorn föreslås utgå enligt godkänd räkning.

15 - Förslag till val av styrelse, styrelseordförande och revisor.

Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Gunilla Spongh, Lars Wrebo, Ulf Gundemark, Per-Olof Andersson, Annika Johansson-Rosengren och Claes Mellgren. Valberedningen föreslår Patrik Nolåker till styrelseordförande i AQ Group. Revisionsbolaget KPMG, med huvudansvarig auktoriserad revisor Helena Arvidsson Älgne, är upplysningsvis vald som revisor till årsstämman 2021.

16 - Förslag till rutin vid utnämnande av valberedning samt rörande dess uppgifter

Valberedningen föreslår att valberedningen ska bestå av personer som utsetts av var och en av de fyra röstmässigt största aktieägarna. Mandattiden föreslås löpa till dess ny valberedning har konstituerats. I samband med utgången av tredje kvartalet kontaktar styrelsens ordförande de fyra största aktieägarna och uppmanar dessa att snarast utse en ledamot till valberedningen. Avstår aktieägare sin rätt att utse ledamot, ska rätten övergå till den närmast följande största aktieägaren. Valberedningen utser inom sig ordförande. Valberedningens sammansättning ska offentliggöras senast sex månader före årsstämman. Ersättning till ledamöterna i valberedningen utgår ej, men eventuella kostnader ska bäras av bolaget. I valberedningens uppgifter föreslås ingå att utvärdera styrelsens sammansättning och arbete samt att lämna förslag till årsstämman avseende; val av stämmoordförande och protokollförare vid stämman, val av styrelse och styrelseordförande, val av revisor, arvode till styrelsen, utskotten och revisor.

17 - Förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Styrelsen föreslår att bolaget tillämpar sådana ersättningsnivåer och anställningsvillkor som krävs i syfte att säkerställa tillgång till befattningshavare med erforderlig kompetens och kapacitet att nå uppställda mål till för bolaget anpassade kostnader. Utgångspunkten för lön och andra ersättningar till ledande befattningshavare är att de är marknadsmässiga och anpassade till AQ Groups kostnader. Förslaget motsvarar i huvudsak tidigare praxis. Det fullständiga förslaget finns på bolagets webbplats: https://www.aqg.se/sv/investerare/bolagsstyrning/bolagsstamma/arsstamma-2020.

18 - Förslag till bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission

Styrelsen föreslår att årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, få fatta beslut om att öka bolagets aktiekapital genom nyemission av högst 1 500 000 stycken nya aktier.

Bemyndigandet ska omfatta rätt att besluta om emission mot betalning av apportegendom. Syftet med bemyndigandet och skälet till att avvikelse från aktieägares företrädesrätt ska kunna ske, är att möjliggöra finansiering av företagsförvärv. För att stämmans beslut ska vara giltigt enligt denna punkt, krävs att förslaget biträds av aktieägare med minst två tredjedelar av de avgivna rösterna. Ett likartat bemyndigande lämnades av föregående årsstämma.

__________________________________________________________________________________________________
Patrik Nolåker, styrelseordförande, telefon, 070-4178501

Denna information är sådan information som AQ Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt regelverket för emittenter vid Nasdaq Stockholm. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 maj 2020 klockan 08:00 CEST.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2019 ca 6 300 anställda i Sverige, Bulgarien, Estland, Indien, Kina, Litauen, Mexiko, Polen, Italien, Ungern, Serbien, Finland, Kanada, USA, Brasilien och Tyskland.

År 2019 hade AQ en omsättning på ca 5,1 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.