AQ Group förvärvar Rockford

Den 10 juli 2024 förvärvade och tillträdde AQ Group AB 100% av aktierna i Rockford Components Limited, som tillverkar och levererar kablage och elektromekaniska system till kunder inom försvars-, flyg- och generell industri. Bolaget hade en omsättning 2023 på 95 Mkr, en rörelsemarginal under AQ-snittet och har 112 anställda. Verksamheten bedrivs i Rendlesham, Worksop och Salisbury i England. Köpeskillingen består av 18 Mkr kontant vid tillträdet samt en tilläggsköpeskilling baserad på bolagets resultat för kommande 12 månader, maximalt uppgående till 14 Mkr.

"Syftet med affären är att utöka AQ:s kundbas, att bredda vårt erbjudande inom kablage och elektromekaniska system till Storbritannien samt att växa inom vårt strategiska område försvarsindustri. Rockford har en lång historik, erfarenhet och teknisk kompetens av krävande kunder inom försvarsindustri. Rockford står inför en stark tillväxtfas och vi räknar med att investera ytterligare i verksamheten under de kommande åren", säger AQ:s koncernchef James Ahrgren.

”Vi på Rockford ser affären som en förstärkt möjlighet till fortsatt positiv utveckling av våra produktionsenheter och att stödja framtida, hållbar tillväxt. Vi ser positivt på att ingå i en internationell koncern då det medför utökade möjligheter och synergier att bredda och stärka vårt erbjudande till våra kunder och därmed stärka vår konkurrenskraft” säger Rockford:s VD Peter Lion.

Rockfords VD Peter Lion kommer att stanna i Bolaget som medlem av bolagets styrelse. Ny VD för bolaget blir Andreas Björk som varit ledare för flertalet bolag inom AQ i 17 års tid, där han senast varit VD för AQ:s fyra bolag i Kina.

______________________________________________________________________________________________________­­­­­_­­­­­_________

För ytterligare information vänligen kontakta:
Koncernchef och IR, James Ahrgren, tel. +46 76 052 58 88 eller CFO, Christina Hegg, tel. +46 70 318 92 48

Informationen är sådan som AQ Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom James Ahrgrens försorg, för offentliggörande den 10 juli 2024 kl. 19:30 CEST

________________________________________________________________________________________________________________________

AQ är en global tillverkare av komponenter och system till krävande industrikunder och är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har 8 000 anställda i Bulgarien, Polen, Litauen, Sverige, Kina, Estland, Ungern, Mexiko, Finland, Indien, Kanada, USA, Tyskland, Italien och Brasilien.

År 2023 hade AQ en omsättning på 9 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.

www.aqgroup.com