Beslut fattade vid årsstämman i AQ Group AB 2022

AQ Group AB (publ) höll idag årsstämma som bl.a. valde styrelse, fastställde resultat- och balansräkningar för 2021, beviljade styrelse och VD ansvarsfrihet, och beslutade om emissionsbemyndigande till styrelsen. Årsstämman beslutade även om införande av teckningsoptionsbaserat incitamentsprogram, att utdelning ska utgå, att bolagsordningen ändras, att styrelsens ersättningsrapport för 2021 godkänns samt om nya ersättnings-riktlinjer och valberedningsinstruktion.

Vid årsstämman var 57,06 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget representerade.

Resultat- och balansräkningar

Stämman beslutade att fastställa de framlagda resultat- och balansräkningarna för bolaget och koncernen för verksamhetsåret 2021.

Resultatdisposition

Stämman beslutade om en utdelning om 3,33 kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelningen fastställdes till den 25 april 2022. Utdelningen beräknas därmed utbetalas genom Euroclear Sweden AB den 28 april 2022.

Ansvarsfrihet

Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktörerna ansvarsfrihet för föregående räkenskapsår.

Styrelsen

Stämman beslutade vidare i enlighet med valberedningens förslag att styrelsearvodena ska vara oförändrade i förhållande till föregående år.

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att antalet styrelseledamöter ska vara åtta, samt att omvälja styrelseledamöterna Patrik Nolåker, P-O Andersson, Ulf Gundemark, Gunilla Spongh, Claes Mellgren, Lars Wrebo, Annika Johansson-Rosengren och Vegard Søraunet. Patrik Nolåker omvaldes som styrelsens ordförande.

Revisor

Stämman beslutade att omvälja revisionsbolaget KPMG AB som revisor för perioden till slutet av årsstämman 2023. KPMG AB har meddelat att Hök Olov Forsberg kommer att utses till huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Bolagsordningsändring

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna ändring av §§ 1, 8, 9 och 10 samt vissa språkliga och redaktionella ändringar i bolagsordningen.

Ersättningsrapport 2021

Stämman beslutade att godkänna styrelsens rapport avseende ersättning till ledande befattningshavare för 2021.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Stämman godkände styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Instruktion för valberedningen

Stämman godkände valberedningens förslag om instruktion för bolagets valberedning.

Införande av teckningsoptionsbaserat incitamentsprogram 2022–2025 och riktad emission av teckningsoptioner

Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag om att inrätta ett långsiktigt incitamentsprogram för ett 50-tal anställda nyckelmedarbetare innefattande en riktad nyemission av teckningsoptioner, av högst 155 000 teckningsoptioner, innefattande en ökning av aktiekapitalet vid fullt utnyttjande med högst 310 000 kronor.

Samtliga teckningsoptioner ska emitteras till marknadspris till Deltagarna. Priset per teckningsoption ska därvid motsvara teckningsoptionens marknadsvärde beräknat med tillämpning av sedvanlig värderingsmodell (den s.k. Black & Scholes-formeln). Teckningsoptionsprogrammet är treårigt och varje teckningsoption berättigar till teckning av en (1) ny aktie i Bolaget efter den 12 maj 2025. Teckningskursen ska fastställas till ett belopp motsvarande 125 procent av den volymvägda genomsnittliga betalkursen för Bolagets aktie på Nasdaq Stockholm under perioden från och med den 22 april 2022 till och med den 5 maj 2022.

Bemyndigande

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, mot kontant betalning, genom apport eller kvittning, fatta beslut om att öka bolagets aktiekapital genom nyemission motsvarande högst tio (10) procent av det totala antalet utgivna aktier av bolaget.

Fullständig information och beslut

Årsstämman godkände samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram inför årsstämman. Förslagen framgår i sin helhet av tidigare publicerad kallelse till årsstämman och besluten kommer att framgå av årsstämmans protokoll som kommer att publiceras på Bolagets webbplats, www.aqgroup.com

Patrik Nolåker, styrelseordförande, telefon, 070-4178501

Detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 21 april 2022 klockan 21:00.

AQ är en global tillverkare av komponenter och system till krävande industrikunder och är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2021 ca 6 500 anställda i Sverige, Bulgarien, Estland, Indien, Kina, Litauen, Mexiko, Polen, Italien, Ungern, Serbien, Finland, Kanada, USA, Brasilien och Tyskland.

År 2021 hade AQ en omsättning på ca 5,5 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.

www.aqgroup.com