Beslut fattade vid årsstämman i AQ Group AB 2023

AQ Group AB (publ) höll idag årsstämma som bland annat valde styrelse, fastställde resultat- och balansräkningar för 2022, beviljade styrelse och VD ansvarsfrihet, och beslutade om emissionsbemyndigande till styrelsen.  Årsstämman beslutade även att utdelning ska utgå och att styrelsens ersättningsrapport för 2022 godkänns.

Vid årsstämman var 71,85 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget representerade.

Resultat- och balansräkningar

Stämman beslutade att fastställa de framlagda resultat- och balansräkningarna för bolaget och koncernen för verksamhetsåret 2022.

Resultatdisposition

Stämman beslutade om en utdelning om 3,33 kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelningen fastställdes till den 24 april 2023. Utdelningen beräknas därmed utbetalas genom Euroclear Sweden AB den 27 april 2023.

Ansvarsfrihet

Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för föregående räkenskapsår.

Styrelsen

Stämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om arvoden enligt följande: 450 000 kronor till styrelsens ordförande och 225 000 kronor till var och en av övriga stämmovalda ledamöter, 100 000 kronor till ordföranden i revisionsutskottet och 40 000 kronor till övriga ledamöter i revisionsutskottet och att ingen ersättning utgår för arbete i ersättningsutskottet.

Stämman beslutade vidare i enlighet med valberedningens förslag att antalet styrelseledamöter ska vara sex och omvalde styrelseledamöterna Per Olof Andersson, Ulf Gundemark, Gunilla Spongh, Claes Mellgren och Lars Wrebo, samt nyvalde styrelseledamoten Kristina Willgård. Claes Mellgren nyvaldes som styrelsens ordförande.

Revisor

Stämman beslutade att nyvälja revisionsbolaget Ernst & Young AB som revisor för perioden till slutet av årsstämman 2024. Ernst & Young AB har meddelat att Jennifer Rock-Baley kommer att utses till huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Ersättningsrapport 2022

Stämman beslutade att godkänna styrelsens rapport avseende ersättning till ledande befattningshavare för 2022.

Bemyndigande

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, mot kontant betalning, genom apport eller kvittning, fatta beslut om att öka bolagets aktiekapital genom nyemission motsvarande högst tio (10) procent av det totala antalet utgivna aktier av bolaget.

Fullständig information och beslut

Årsstämman godkände samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram inför årsstämman. Förslagen framgår i sin helhet av tidigare publicerad kallelse till årsstämman och besluten kommer att framgå av årsstämmans protokoll som kommer att publiceras på Bolagets webbplats, www.aqgroup.com

Patrik Nolåker, styrelseordförande, telefon, 070-4178501

Detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 20 april 2023 klockan 20.00.

AQ är en global tillverkare av komponenter och system till krävande industrikunder och är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2022 7200 anställda i Bulgarien, Polen, Litauen, Sverige, Kina, Estland, Ungern, Mexiko, Finland, Indien, Kanada, USA, Tyskland, Italien och Brasilien.

År 2022 hade AQ en omsättning på 7 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.

www.aqgroup.com