Kommuniké från AQ Group AB (publ) årsstämma 2019

AQ Group (publ) höll sin årsstämma den 25 april 2019, kl. 18:00 på Aros Congress Center, Munkgatan 7, i Västerås. Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag i samtliga föreslagna ärenden.

Vid stämman var 65,9 procent av aktiekapitalet och rösterna representerade.

De viktigaste beslutens huvudsakliga innehåll var:

Utdelning
Styrelsens förslag att till aktieägarna dela ut 2,75 kronor per aktie i utdelning fastställdes. Som avstämningsdag bestämdes måndagen den 29 april 2018. Utdelningen skall betalas ut fredagen den 3 maj 2019 genom Euroclear SwedenAB's försorg.

Antal styrelseledamöter
Stämman fastställde att styrelsen för tiden intill slutet avnästa årsstämma ska bestå av sju ordinarie stämmovalda ledamöter och inga suppleanter

Val av styrelse, styrelseordförande och revisor
Till styrelse omvaldes styrelseledamöterna Gunilla Spongh, Lars Wrebo, Ulf Gundemark, Per-Olof Andersson, Annika Johansson-Rosengren och Claes Mellgren.
Patrik Nolåker omvaldes till styrelseordförande i AQ Group. Revisionsbolaget KPMG med huvudansvarig auktoriserad revisor Helena Arvidsson Älgne, är sedan förra årets årsstämma vald som revisor till årsstämman 2021.

Arvode för styrelse och revisor
Årsstämman fastställde att ersättningen till ordföranden ska uppgå till 450 000 kronor och 200 000 kronor till var och en av övriga stämmovalda ledamöter. Till ordföranden i revisionsutskottet fastställdes en ersättning på 100 000 kronor och till övriga ledamöter i revisionsutskottet 40 000 kronor. Till ordföranden i ersättningsutskottet fastställdes en ersättning på 50 000 kronor och till övriga ledamöter i ersättningsutskottet 30 000 kronor. Arvode till revisor skall utgå enligt godkänd räkning.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om att öka bolagets aktiekapital genom nyemission av högst 1.500.000 st nya aktier. Bemyndigandet ska omfatta rätt att besluta om emission med betalning för apportegendom. Syftet med bemyndigandet och skälet för att avvikelse från aktieägares företrädesrätt ska kunna ske, är att möjliggöra finansiering av företagsförvärv.

_____________________________________________________________________________________________________________________________

Patrik Nolåker, styrelseordförande, telefon, 070-4178501

Informationen lämnades, genom Patrik Nolåkers försorg, för offentliggörande den 26 april 2019 kl. 08:00 CEST.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2018 ca 6 100 anställda i Sverige, Bulgarien, Estland, Indien, Kina, Litauen, Mexiko, Polen, Italien, Ungern, Serbien, Finland, Kanada och USA.

År 2018 hade AQ en omsättning på ca 4,7 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.