Valberedningens förslag till ny styrelseordförande och styrelse i AQ Group AB

Valberedningen i AQ Group AB har informerat bolaget om att den föreslår befintliga styrelseledamoten Claes Mellgren som ny styrelseordförande, Kristina Willgård som ny styrelseledamot och att antalet styrelseledamöter minskas från åtta till sex, vid årsstämman 20 april 2023. Omval föreslås av styrelseledamöterna Gunilla Spongh, Lars Wrebo, Ulf Gundemark och Per Olof Andersson.

Styrelseordföranden Patrik Nolåker har meddelat att han inte kommer att ställa upp för omval till styrelsen. Styrelseledamöterna Annika Johansson-Rosengren och Vegard Søraunet har informerat valberedningen att de inte ställer upp för omval som styrelseledamöter.

Valberedningen föreslår att årsstämman 2023 väljer sex ordinarie styrelseledamöter utan suppleanter bestående av följande personer:

Claes Mellgren (omval), Ordförande
Gunilla Spongh (omval)
Lars Wrebo (omval)
Ulf Gundemark (omval)
Per Olof Andersson (omval)
Kristina Willgård (nyval)

Kristina Willgård är född 1965 och civilekonom. Hon kommer närmast från en position som koncernchef på Life-Science bolaget AddLife med 80 dotterbolag där hon slutade i september 2022. Innan det var hon CFO på Addtech, ett teknikhandelsbolag med drygt 140 dotterbolag. Kristina har lång och gedigen erfarenhet av börsnoterad miljö och olika företag inom teknik och tillverkning. Kristina sitter idag som styrelseledamot i Mölnlycke Health Care, Ernströmgruppen och Addnode Group.

Claes Mellgren var verkställande direktör och koncernchef i AQ Group mellan 2010 och 2018 och är nu styrelseledamot sedan 2018. Claes Mellgren är en av grundarna av AQ Group.

Hans Christian Bratterud, valberedningens ordförande, kommenterar: “Valberedningen är mycket nöjd med att kunna föreslå Claes Mellgren som ny styrelseordförande. Vi är övertygade om att Claes, med sin bakgrund i AQ och långa industriella erfarenhet, kommer bidra med ett ordförandeskap som är rätt för bolaget. Valberedningen vill också lyfta fram de viktiga bidrag som Patrik Nolåker har stått för under sin tid som styrelseordförande för bolaget.”

Valberedningens fullständiga förslag presenteras i kallelsen till AQ Groups årsstämma som hålls den 20 april 2023.

Valberedningen består av Henrik Carlman (Aeternum Capital), Hans Christian Bratterud (ODIN Fonder) Valberedningens ordförande, Per Olof Andersson (eget innehav) och Claes Mellgren (eget innehav).

För vidare information, vänligen kontakta:

Valberedningens ordförande: Hans Christian Bratterud, ODIN Fonder, ir@aqgroup.com

Bolagets IR-kontakt: Koncernchef James Ahrgren, Telefon 076-052 58 88

Denna information är sådan som AQ Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-09 kl 17.00 CET.

AQ är en global tillverkare av komponenter och system till krävande industrikunder och är noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad. Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2021 ca 6 500 anställda i Bulgarien, Polen, Sverige, Litauen, Estland, Kina, Ungern, Mexiko, Finland, Kanada, Indien, USA, Italien, Brasilien, Serbien och Tyskland. År 2021 hade AQ en omsättning på ca 5,5 miljarder SEK. Läs mer på: www.aqgroup.com