Valberedningens förslag till styrelse i AQ Group AB

AQ Groups valberedning består av Claes Mellgren, Björn Henriksson, representerande Nordea Fonder, Hans Christian Bratterud, representerande ODIN Fonder samt valberedningens ordförande Per-Olof Andersson. I enlighet med årsstämmans beslut skall valberedningen utvärdera styrelsens sammansättning och arbete samt ta fram förslag till 2021 års årsstämma.

Valberedningen har utvärderat styrelsens arbete och styrelsens ordförande har redogjort för hur arbetet bedrivits i styrelsen. Valberedningen har även kompletterat med intervjuer med samtliga styrelseledamöter. Valberedningen har inför årsstämman 2021 haft ett protokollfört möte vid vilka samtliga ledamöter deltagit och därutöver haft kontakt via telefon och e-mail.

AQ Groups valberedning föreslår inför årsstämman 2021 omval av styrelseledamöterna Gunilla Spongh, Lars Wrebo, Ulf Gundemark, Per-Olof Andersson, Annika Johansson-Rosengren och Claes Mellgren. Valberedningen föreslår vidare att Patrik Nolåker omväljs till styrelseordförande i AQ Group.

Valberedningens fullständiga förslag till beslut vid årsstämman 2021 kommer att lämnas senast i samband med att kallelsen till årsstämman publiceras.

_____________________________________________________________________________________________________
Patrik Nolåker, Styrelseordförande, telefon, 070-4178501

Per-Olof Andersson, Valberedningens ordförande, telefon, 070-5269077

Denna information är sådan information som AQ Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt regelverket för emittenter vid Nasdaq Stockholm. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 februari 2021 klockan 16.00 CET.

Huvudkontoret ligger i Västerås. AQ har totalt den 31 december 2019 ca 6 300 anställda i Sverige, Bulgarien, Estland, Indien, Kina, Litauen, Mexiko, Polen, Italien, Ungern, Serbien, Finland, Kanada, USA, Brasilien och Tyskland.

År 2019 hade AQ en omsättning på ca 5,1 miljarder SEK, och sedan koncernen startade år 1994 har AQ redovisat positivt resultat varje kvartal.