• Aqilion/

Aqilion tillförs 20,1 miljoner SEK genom konvertering av utestående teckningsoptioner

För att stärka bolagets likviditet och säkerställa en fortsatt utveckling av bolagets pipeline beslutade styrelsen den 27 juli 2022 att genomföra en emission med företräde för befintliga ägare. Emissionen genomfördes under det tredje kvartalet 2022 som en emission av units vilket tillförde bolaget cirka 30,5 MSEK före emissionskostnader. Varje unit innehöll fyra (4) aktier och två (2) optioner av teckningsserien TO1.

Samtliga teckningsoptioner (100%) i teckningsserien TO1 har nu konverterats till aktier vilket tillfört bolaget 20,1 miljoner SEK. Antalet aktier i bolaget uppgår efter konverteringen av teckningsoptionerna till 6 860 166 aktier och aktiekapitalet uppgår till 3 430 083 SEK.

”Vi tackar våra aktieägare för förtroendet. Kapitaltillskottet ska främst användas till våra tidiga forskningsprojekt med fokus på nya innovativa behandlingar för kroniska inflammatoriska sjukdomar där det idag finns ett uttalat patientbehov, men få eller inga behandlingar”, säger Sarah Fredriksson, vd för Aqilion.

Sarah Fredriksson
vd
sarah.fredriksson@aqilion.com

Aqilion är ett bioteknikbolag som fokuserar på att utveckla nya innovativa behandlingar för sjukdomar orsakade av kronisk inflammation och dysfunktionella immunologiska reaktioner som till exempel autoimmuna sjukdomar. Bolaget är främst aktivt i de tidiga faserna av läkemedelsutveckling, från idéstadiet till tidig klinisk utveckling.

Aqilion kombinerar erfarenheter från stora läkemedelsbolag med entreprenörskap och drivkraft från mindre tillväxtbolag. Bolagets erfarna team och styrelse har tidigare tagit läkemedel hela vägen från upptäckt till marknad och har gedigen erfarenhet av affärsutveckling i innovativa bioteknik- och läkemedelsbolag.

AQILION AB (publ) är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Helsingborg. www.aqilion.com

Citat

Sarah Fredriksson, vd för Aqilion