NY VD OCH NYA INNEBOENDE PÅ AQUARIA VATTENMUSEUM

Report this content

I dagarna kommer en hammarhaj och fyra komulerockor att installera sig i sitt nya hem på Aquaria Vattenmuseum på Djurgården i Stockholm. De närmaste grannarna utgörs av sjöhästar, öringar, putsarräkor, sjögurkor och clownfiskar.

Hammarhajen och de fyra rockorna är ännu inte ett år gamla och behöver därför extra mycket omsorg och näring. De får mat flera gånger per dag.

Vi är väldigt glada över att nu kunna visa upp dessa underbara djur för allmänheten. Det ger oss en unik möjlighet att informera om deras situation och att därigenom skydda dem från utrotning, säger Anna Björn, Marinbiolog på Aquaria Vattenmuseum.

Aquarias nytillträdde VD Fredrik Dahlbeck har arbetat inom upplevelsekoncernen Parks and Resorts sedan 2004. Fredrik kommer närmast från rollen som T.f. VD för Skara Sommarland och är nu tillbaka på posten som VD för Aquaria Vattenmuseum för att driva företagets framtida utveckling och expansion.

Aquaria går en spännande och expansiv tid till mötes. Våra nya inneboende är ett första steg i en långsiktig plan om att skapa Sveriges ledande vattenmuseum och en självklar samlingsplats för både turism och forskning, säger Fredrik Dahlbeck.

Aquarias regnskog är idag den enda plats i Sverige där man kan uppleva stämningen under ett tropiskt oväder med regn och åska och dessutom dygnets växlingar mellan dag och natt.

Komulerockor (Rhinoptera bonasus) lever gärna i stim och kommer ursprungligen från Karibien. Det är en liten stingrocka som ser ut att flyga fram i vattnet. Komulerockan kan nå upp emot en meter mellan vingspetsarna. Munnens placering på undersidan av huvudet skapar illusionen av att rockan ler.

Bonnethead haj (Sphyrna tiburo) är en av de mindre arterna av hammarhajar. Bonnethead hajen härstammar även den från Karibien och kustnära Västra Atlanten men finns också på östra sidan av Stilla Havet. Simsättet ser lite ryckigt ut då hammarhajen på grund av ögonens placering måste vicka på huvudet för att se bra framåt.

För mer information kontakta Anna Björn, Marinbiolog på Aquaria, på tfn 08-660 90 89 eller mailadress anna.bjorn@aquaria.se. Läs mer på www.aquaria.se.

Aquaria Vattenmuseum är en sydamerikansk regnskog, ett mangroveträsk och en bit av östersjön - mitt i Stockholm. Här får du uppleva hur vattnets kretslopp flödar i både en tropisk och en nordisk miljö. Du får också kunskap om vattnets livsviktiga uppgift för människor, djur och natur. Sedan Parks and Resorts tog över verksamheten år 2007 har Aquarias mål varit att sprida kunskap om naturen och hoten mot den.