Mumin i dvala

Pressmeddelande 2015.09.10

Denna vinters efterlängtade säsongsprodukter berättar historien om när Mumintrollet vaknar från sin dvala och blir det första mumintroll att uppleva vintern.

(c) Moomin Characters
Illustrationerna på Arabias nya säsongsprodukter låter oss följa med på historien om när Mumintrollet oväntat vaknar mitt i den mörkaste vintern, samlar mod och tar steget ut ur Muminhuset för att bli det första mumintroll som får uppleva vintern. Serien inkluderar en skål, två kaffeskedar och den populära muggen i normal och ministorlek. Produkterna är designade av Tove Slotte och inspirerade av Tove Janssons bok Trollvinter som kom ut 1957. Den nya designen kombinerar finstämda vita, grå och svarta element med färgglada inslag.

"De nya produkterna har en något sömnig karaktär. Mumintrollet står mitt i det tomma vardagsrummet med en oljelampa i sin hand och betraktar sina sovande föräldrar”, säger Nora Haatainen, produkt- och marknadschef för Mumin-serien. Hon tillägger att muminprodukterna brukar vara en populär julklapp.

"Nu har jag allting. Jag har hela året. Vintern också. Jag är det första mumintrollet som har levat ett helt år.”  - Mumintrollet, Trollvinter, 1957

Mumin i dvala finns i butik från oktober 2015 till och med februari 2016.

För högupplösta bilder klicka här

För priser och ytterligare information se bifogat pressmeddelande.
Helena Pettersson
Fiskars Sweden AB
Mobile:  +46 (0) 76 721 76 29
Email:  helena.pettersson@fiskars.com