Aragon lägger bud på Matteus

Report this content

Aragon lägger bud på Matteus · Aragon har idag beslutat att lämna ett offentligt erbjudande till aktieägarna i och innehavarna av teckningsoptioner utgivna av Matteus. · För varje aktie i Matteus erbjuder Aragon 15,00 kronor kontant jämte ett treårigt förlagsbevis av nollkupongskonstruktion om nominellt 2,50 kronor · För de teckningsoptioner Matteus utgivit erbjuder Aragon följande: - För varje teckningsoption med lösenpris om 35,30 kr och teckning senast 2002-05-31 erbjuds 0,25 kronor kontant - För varje teckningsoption med lösenpris om 41,20 kr och teckning senast 2003-05-31 erbjuds 0,60 kronor kontant Aragon vill delta i de stora strukturella förändringar som den finansiella sektorn står inför. Tillsammans får Matteus och Aragon en större kundbas och en balansräkning som skapar förutsättningar för en större finansiell uthållighet, säger Aragons VD Christer Villard. Erbjudandet Styrelsen för Aragon Holding AB ("Aragon") har beslutat att lämna ett offentligt erbjudande till aktieägarna i och innehavarna av teckningsoptioner utgivna av Matteus AB ("Matteus"). För varje aktie i Matteus erbjuder Aragon 15,00 kronor kontant jämte ett förlagsbevis om nominellt 2,50 kronor med nollkupongskonstruktion och en löptid till 2004-09-01. För de teckningsoptioner Matteus utgivit erbjuder Aragon följande: · För varje teckningsoption med lösenpris om 35,30 kr och teckning senast 2002-05-31 erbjuds 0,25 kronor kontant · För varje teckningsoption med lösenpris om 41,20 kr och teckning senast 2003-05-31 erbjuds 0,60 kronor kontant Courtage utgår ej för under erbjudandet inlämnade aktier i och teckningsoptioner utgivna av Matteus. Under antagande om 10 procents diskonteringsränta under löptiden till 2004-09-01 kan nuvärdet på varje förlagsbevis om nominellt 2,50 kronor beräknas till cirka 1,85 kronor. Budet motsvarar en premie om 7 procent, jämfört med Matteus senaste betalkurs om 15,80 kronor som registrerades i går den 16 maj. Erbjudandet innebär en premie om cirka 20 procent i förhållande till 14,07 kronor, som är den genomsnittliga senaste betalkursen för Matteusaktier under de 30 handelsdagarna före den 10 april 2001, då Nordiska Fondkommission presenterade ett annat erbjudande till aktieägarna i Matteus. Det totala budvärdet uppgår till cirka 350 Mkr. I de sonderingar Aragon gjort med huvudägarna i Matteus har det framkommit intresse för ett kontant alternativ till det erbjudande som tidigare riktats till samtliga aktieägare. Aragon hyser tillförsikt att aktieägarna kommer att ställa sig positiva till erbjudandet. Styrelsen i Matteus har informerats om Aragons avsikt att presentera ett erbjudande till företagets aktieägare. Aragon äger för närvarande inga aktier i Matteus. Bakgrund och motiv Aragons ägare, styrelse och ledning bedömer det som viktigt för Aragon att ta en aktiv roll i den pågående omstruktureringen av branschen. Den ökande konkurrensen innebär bland annat att högre krav ställs på IT- system, kompetens och kapitalbas. En större kundbas erfordras för att bedriva en framgångsrik verksamhet. Ett samgående gör Aragon och Matteus bättre rustade för att möta den ökade konkurrensen. Dessutom bedöms de båda företagen genom ett samgående kunna minska sina sammanlagda kostnader väsentligt. Kostnadsminskningen uppnås i första hand genom utnyttjande av skalfördelar. Matteus bankoktroj möjliggör även ett bredare utbud av produkter inom ramen för nuvarande fondkommissionärsverksamhet, vilket ger möjligheter till ökade intäkter. Matteus och Aragons kontorsnät har god passform. Matteus har huvudkontor i Stockholm samt lokalkontor i Gävle, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Karlskrona, Luleå, Malmö och Umeå samt Matteus.Net. Aragon har vid sidan av Stockholm, kontor i Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Kalmar, Malmö och Växjö. Finansiering Finansiering av erbjudandet säkerställs huvudsakligen genom nyemission till Aragons nuvarande aktieägare. Villkor för erbjudandet Aragons erbjudande är villkorat av: · Att erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att Aragon blir ägare till aktier motsvarande mer än 90 procent av det totala antalet aktier och mer än 90 procent av röstetalet i Matteus, räknat efter fullt utnyttjande av utgivna teckningsoptioner. Aragon förbehåller sig dock rätten att fullfölja erbjudandet även vid lägre anslutning. · Att erforderliga myndighetstillstånd, inklusive tillstånd från Finansinspektionen, erhålls utan villkor eller på villkor, som enligt Aragons bedömning, inte på ett väsentligt och negativt sätt inverkar på erbjudandet och förvärvet av Matteus. · Att förvärvet, innan offentliggörande sker av att erbjudandet fullföljs, enligt Aragons bedömning, inte helt eller delvis omöjliggörs eller väsentligen försvåras till följd av lagstiftning, domstolsavgörande, myndighetsbeslut i Sverige eller i utlandet, som vid bedömningstillfället föreligger eller kan förväntas, eller av någon annan omständighet utanför Aragons kontroll. Preliminär tidsplan Prospekt avseende erbjudandet beräknas sändas ut till aktieägare och teckningsoptionsinnehavare i Matteus omkring den 14 juni 2001. Anmälningstiden för erbjudandet beräknas löpa från och med den 15 juni till och med den 6 juli 2001. Under förutsättning att Aragon fullföljer erbjudandet senast den 12 juli beräknas redovisning av vederlag kunna påbörjas omkring den 19 juli 2001. Aragon förbehåller sig rätten att förlänga anmälningstiden, liksom att senarelägga tidpunkten för redovisning av vederlag. Rådgivare Aragon har anlitat Aragon Corporate Finance som finansiell rådgivare för genomförande av erbjudandet. Inbjudan till pressträff Med anledning av budet på Matteus inbjuder Aragon till pressträff den 17 maj kl. 16:00 i Aragons lokaler på Mäster Samuelsgatan 6, Stockholm. För ytterligare information: Christer Villard, VD Aragon, 08-791 35 00 Detta pressmeddelande får inte distribueras eller offentliggöras till eller i USA, Kanada, Australien och Japan. Erbjudandet riktar sig ej till sådana personer vars deltagande förutsätter ytterligare prospekt, registrerings- eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt. Fakta om Aragon Aragon är en svensk fondkommissionärsfirma, med verksamhet inom aktiehandel, kapitalförvaltning, fonder, garantiprodukter samt corporate finance. Aragon är medlem av Stockholmsbörsen och står under Finansinspektionens tillsyn. Företaget prioriterar resursstarka privatpersoner samt institutioner som kunder och har särskilt fokus på tillväxtbranscherna Health Care (läkemedel, medicinteknik, bioteknik) och TIME (telekom, information, media, entertainment). Aragon har 150 medarbetare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Halmstad, Helsingborg, Kalmar och Växjö. Antalet depåkunder är 5 400 och antalet fondkunder är 9 400. Det förvaltade kapitalet uppgår till 5 200 Mkr och det egna kapitalet till 202 Mkr. VD är Christer Villard och styrelseordförande är Jan Fock. De fyra största aktieägarna i Aragon är Länsförsäkringsgruppen (41%), LKAB (20%), Bonnier-gruppen (16%) och LRF (15%). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/17/20010517BIT00650/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/17/20010517BIT00650/bit0002.pdf