Sveriges största lantbruksrevisor byter namn

Report this content

​Sveriges största företag inom lantbrukscertifiering, Aranea Certifiering, med nära 70 procent av alla KRAV-revisioner och lejonparten av den svenska livsmedelscertifieringen byter namn. Det nya företagsnamnet är Kiwa Aranea och gäller från den 1 december.
– Vi är numera en del av europeiska Kiwa och kan erbjuda certifiering inom fler områden än tidigare, bland annat klimat och livsmedelssäkerhet, säger Christian Nyrén, vd på Kiwa Aranea.

Kiwa Aranea startade för 25 år sedan som en del av det svenska KRAV och stod då enbart för certifiering av ekologiska produkter. I takt med att kraven på livsmedelssäkerhet, miljö och djuromsorg har ökat i samhället så har företaget vuxit. Idag sysselsätter man över 40 personer runt om i landet och certifierar bland andra lantbrukare, livsmedelsindustrier och butiker.

– Närproducerat, klimatsmart och ekologiskt efterfrågas av allt fler och det innebär också att vi får flera uppdrag, säger Christian Nyrén.

Handeln kräver i ökande utsträckning att livsmedlen ska vara certifierade. För många producenter är det också en trygghet att ett oberoende företag kan ge ett kvitto på att de lever upp till kraven.

Kiwa Aranea var först med att kunna klimatcertifiera jordbruk. Från och med december i år är man det enda svenska företaget som också kan MSC-certifiera fisk.

– Med Kiwa i ryggen kan vi nu säkra alla delar i livsmedelskedjan, från jord, och hav, till bord. Det gör oss mer kompletta som företag och sparar pengar och tid åt våra kunder, säger Christian Nyrén.

För ytterligare information, se www.kiwa.se eller kontakta:

Christian Nyrén, vd Kiwa Aranea, telefon: 0705 - 49 74 15
Britta Ekman, Key Account Manager Kiwa Aranea, telefon: 0705 – 91 04 69

Kiwa Aranea är Sveriges ledande certifieringsföretag för jordbruk och livsmedel och certifierar alla led i livsmedelskedjan inklusive butik och restaurang. Företaget startade för 25 år sen som en del av KRAV. Kiwa Aranea har idag ett 40-tal anställda över hela Sverige och huvudkontoret i Uppsala.

Taggar: