Nya öppettider på Arbetsförmedlingen i Karlshamn med fokus på digital service

Arbetsförmedlingen i Karlshamn ändrar sitt arbetssätt i Direktservice från och med den 1 april. När Arbetsförmedlingen bygger ut sin digitala service blir det enklare att få kontakt oavsett var man befinner sig eller om det är kväll eller helg.

– Både arbetssökande och arbetsgivare uppskattar att de själva kan välja när de vill kontakta oss via telefon, mejl eller chatt, säger Nicklas Levine, sektionschef på Arbetsförmedlingen i Blekinge.

– Samtidigt får personalen mer tid för personer som behöver extra stöd och det behöver många av våra arbetssökande. Även arbetsgivare som har svårt att rekrytera behöver mer stöd, menar Nicklas Leviné.

Öppettiderna är fortfarande måndag-fredag 10-16

• Klockan 10–12.30. Självservice med personal på plats som ger stöd i att använda Arbetsförmedlingens digitala tjänster.

• Klockan 12.30–16. Samma service som tidigare. Personer med etableringsplan som tidigare besökt Öppet hus är välkomna denna tid.

• För bokade besök blir det inga förändringar.

– Skriva in sig och boka första besöket kan man göra via webben. När arbetssökande och arbetsförmedlaren träffas är både förberedda och kan ha fullt fokus på vägen till jobb, tipsar Nicklas Leviné.

Några exempel på stöd som arbetssökande kan få via telefon eller webb är coachning och uppföljning av arbetssökande, matchning till arbete, tips och feedback på cv och personligt brev, webbinarier, poddar, information om aktivitetsrapportering, arbetsmarknadspolitiska program och beslut om intervjuresor.

Exempel på stöd på webbplatsen https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Tips-och-rad.html

För information:Nicklas Leviné, sektionschef Arbetsförmedlingen Blekinge, 010-487 40 20
Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, 010-486