Ung Verkstad erbjuder blekingeungdomar utbildning och jobb inom industrin

Report this content

Ung Verkstad ger ungdomar möjlighet att gå en anpassad industriteknisk utbildning som till stor del sker ute på ett värdföretag. Jobbchanserna efter avslutad utbildning är goda. I höstas startade första omgången i Blekinge och nästa kursstart är den 13 februari. Intresserade unga i hela länet erbjuds informationsträffar på Arbetsförmedlingen och studiebesök hos utbildningsleverantörerna. Ung Verkstad i Blekinge är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingens Ung Framtid, IF Metall Blekinge, Lernia (östra länet) och Montico (västra länet).

Syftet är att gemensamt minska ungdomsarbetslösheten och lösa kompetensbehoven hos länets industriföretag. Industrin i Blekinge har svårt att hitta personal och bristen på rätt kompetens hämmar företagens tillväxt.

– Vi hoppas på stort intresse och ungdomar får gärna kontakta mig om man vill komma på informationsmöte. Fler värdföretag är också välkomna, säger Jennie Wennerhav, arbetsförmedlare i Ung Framtid på Arbetsförmedlingen i Blekinge.

Fakta Ung Verkstad: (Olofström, Ronneby och Karlskrona):
I Blekinge är Ung Verkstad ett samarbete mellan Arbetsförmedlingens Ung Framtid och IF Metall Blekinge, Lernia och Montico. Genom anpassad industriteknisk utbildning är syftet att gemensamt minska ungdomsarbetslösheten och lösa kompetensbehoven hos regionens industriföretag. Utbildningsdeltagarna blir tidigt kopplade till en arbetsgivare som är med och påverkar den fortsatta utbildningen. Samarbetsmodellen startade i Värmland förra året.

Teori varvas med praktiska moment och arbetsplatsförlagt lärande (APL). Moduler som ingår är t ex arbetsmiljö och säkerhet, verkstadsteknik, ritningsläsning, mätteknik, underhåll, skärteknik, CNC, svetsning och plåtbearbetning.

Utbildningen inleds med 4 veckors kartläggning och introduktion följt av 19 veckors basutbildning (inklusive 4-6 v arbetsplatsförlagt lärande,). Därefter fördjupning under ett antal veckor utifrån deltagarens och det anställande företagets behov.

Kontakt för ungdomar och företag:
(ungdomar och företag) Jennie Wennerhav, Arbetsförmedlingen, 010-488 54 14, jennie.wennerhav@arbetsformedlingen.se
(Företag) Pia Eklundh, IF Metall Blekinge, 0709-14 96 11, pia.eklundh@ifmetall.se

För information:
Jennie Wennerhav, arbetsförmedlare, Arbetsförmedlingen i Blekinge, 010-488 54 14,
Pia Eklundh, IF Metall Blekinge, 0709-14 96 11, pia.eklundh@ifmetall.se
Följ oss på Twitter: @PressAf