Arbetslösheten bland utrikes födda minskar – i Dalarna näst mest i hela riket

Report this content

Arbetslösheten bland utrikes födda i Dalarnas län minskade i januari med 5,1 procentenheter jämfört med januari för ett år sedan. Det är den näst kraftigaste minskningen i riket. Endast Jämtlands län med en minskning på 6,5 procentenhet var i samma klass. I riket som helhet minskade arbetslösheten bland utrikes födda med 2 procentenheter. I antal räknat var minskningen i Dalarna drygt 760 personer.

Ändå är arbetslösheten bland utrikes födda hög i Dalarna jämfört med riket. I januari var 25,5 procent av registerbaserad utrikes född arbetskraft arbetslös jämfört med 20 procent i riket.

– Det är glädjande att se att många utrikes födda kommer ut i jobb. Vi har en stor brist på arbetskraft inom alla branscher i länet och många som är födda utomlands har en gedigen bakgrund med både utbildning och arbetslivserfarenhet, säger Jan Sundqvist, analytiker vid Arbetsförmedlingen.

– Problemet har oftast varit språkkunskaperna, men i takt med att alla de som kom till länet under 2015 och åren efteråt har fått språkträning och praktik blir de också mer eftertraktade på länets arbetsmarknad. Man märker också en attitydförändring bland företag och organisationer. I dag är det fler som välkomnar en utrikes född person på arbetsplatsen än för några år sedan, säger Jan Sundqvist.

Kort om arbetsmarknaden i Dalarnas län, januari 2019

(Inom parentes anges motsvarande siffror för Dalarna 2018)

• 6,2 procent var inskrivna som arbetslösa (7,1).* Sammanlagt 8 372 personer (9 528).
  • 8,2 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (10,1).* Sammanlagt 1 173 personer (1 484).
  • 4 977 personer var öppet arbetslösa (5 994).
  • 3 396 personer deltog i program med aktivitetsstöd (3 534).
  • 954 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (832).
  • 930 personer fick arbete (1 035).
  • 30 personer varslades om uppsägning (35).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Länk till aktuell statistik för alla län och riket som helhet:

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.
Ring oss på 0771–60 00 00 eller besök närmaste arbetsförmedling.
www.arbetsformedlingen.se