Halland har fortsatt goda jobbutsikter 2018

Jobbchanserna i Halland är fortsatt bäst inom skola, vård och omsorg, men också inom service och i byggbranschen. I broschyren Jobbmöjligheter 2018, som publiceras länsvis i dag, finns tips om framtidsjobben och här beskrivs utsikterna för omkring 200 yrken.

Arbetslösheten i länet är alltjämt bland de lägsta i Sverige och i december hade Halland, med 6,2 procent, den tredje lägsta arbetslösheten i landet. Intervjuer med halländska arbetsgivare visar att den tydligaste bristen på kompetens finns inom yrken som kräver högskola, inom byggindustrin och inom skola, vård och omsorg.

Arbetsgivarna ser fortsatt positivt på framtiden till följd av den starka konjunkturen både i Sverige och internationellt. Optimismen leder till att fler jobb skapas och det är dessutom många personer som går i pension under året, vilket gör att
ersättningsrekryteringarna inom många yrkesgrupper väntas bli stora.

– De bästa jobbmöjligheterna är nu, säger Peter Nofors, analytiker på Arbetsförmedlingen i Halland. I synnerhet gäller detta för de som har en slutförd gymnasieutbildning och då gärna i kombination med arbetslivserfarenhet. Nya jobb växer fram främst inom den privata tjänstesektorn där man kan hitta en mängd yrken inom till exempel kundtjänst, försäljning och hotell- och restau­rangbranschen.

10 yrken i Halland med goda jobbmöjligheter (ett urval):
Byggnadsarbetare
Bagare och konditorer
Civilingenjörer och ingenjörer
IT-arkitekter och systemanalytiker
Kockar och kallskänkor
Lastbils-, taxi- och busschaufförer
Läkare
Sjuksköterskor
Slaktare och styckare
Svetsare

5 yrken i Halland med mindre goda jobbmöjligheter (ett urval):
Banktjänstemän
Brevbärare
Butikssäljare
Informatörer/kommunikatörer
Journalister

Innehållet i Jobbmöjligheter 2018 bygger på Arbetsförmedlingens stora intervjuundersökning i Hallands län med 401 privata och offentliga arbetsgivare som genomfördes under hösten 2017.

För information: Peter Nofors, arbetsmarknadsanalytiker, 010-486 76 97