Jobbmässa hjälper arbetsgivare hitta sin framtidspersonal

Högkonjunkturen och de stora rekryteringsbehoven kräver nya grepp för att arbetsgivare ska hitta den kompetens de behöver. Arbetsförmedlingens årliga rekryteringsmässa JobbGPS satsar i år på att hjälpa arbetsgivare att stärka sitt varumärke och attrahera fler sökande.

Med över 60 rekryterande arbetsgivare, 20 utbildningsaktörer och dryga 3 500 inbjudna arbetssökande, gymnasielever och andra intresserade är den återkommande jobb- och utbildningsmässan JobbGPS en av de större i sitt slag.

– Mellan tummen och pekfingret räknar vi med att omkring 1 000 jobb ska tillsättas. Det handlar givetvis om sommarjobb, men också om tillsvidareanställningar inom till exempel industri, vård och hotell och restaurang, säger Anderas Karlsson, arbetsförmedlare i Värnamo.

Det är hög konkurrens om kompetensen och på årets mässa satsar Arbetsförmedlingen ännu mer på att hjälpa företagen att göra sig attraktiva för den arbetskraft som finns.

– Det är lättare att locka sökande till sina lediga jobb om man visar upp vad man gör på ett konkret sätt och pratar om vägen till jobbet. Många jobb idag kräver utbildning och därför samarbetar vi och Teknikcollege i Värnamo så att även utbildningsaktörer är med på mässan. Nu är det helt nödvändigt att tänka på långsiktig matchning, säger Andras Karlsson.

Den som söker jobb kan presentera sig, lämna sin cv och ge ett första intryck. Arbetsgivaren kan göra en kort intervju och kanske lösa sitt behov på stället. Förutom mötesplatsen arrangeras också föreläsningar med olika arbetsgivare om vilken kompetens de behöver. Dessutom inleds mässan med utdelning av utmärkelserna Årets yrkesinspiratör och Årets möjliggörare för att uppmärksamma personer som har gjort stora insatser för den lokala kompetensförsörjningen och fått människor och företag att växa.

Gummifabriken (nya delen), Värnamo
Torsdag 8 mars kl. 13-17
jobbgps.se

Medier är välkomna att delta.

För information: Andreas Karlsson, arbetsförmedlare, 010-488 46 82
Presskontakt: Eva Antonsson, press- och informationsansvarig, 010-488 23 43