Långtidsarbetslösheten sjunker i Jönköpings län

Report this content

Arbetslösheten fortsätter att minska i länet. I slutet av april var 10 200 personer arbetslösa i länet och det var en minskning med 400 personer jämfört med april förra året. Det är också tydligt att de långtidsarbetslösa gynnats av de senaste årens goda arbetsmarknadsläge.

– Det är glädjande att se att långtidsarbetslösheten faller i Jönköpings län. Vid utgången av april hade 4 350 personer varit arbetslösa i över ett år. Det är 500 färre än för ett år sedan, säger Jens Lotterberg, analytiker på Arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlingens statistik för april visar på en fortsatt god arbetsmarknad i länet. Arbetslösheten sjunker även om kraften i förändringen har mattats.

– Arbetslösheten i Jönköping län ligger klart under riket. Endast ett fåtal län har lägre arbetslöshet. I riket är arbetslösheten för närvarande 6,7 procent medan länets arbetslöshet ligger på 5,7 procent, säger Jens Lotterberg.

Den goda efterfrågan gör att Jönköpings Kommun och Arbetsförmedlingen för fjärde gången arrangerar en av Sveriges största mötesplatser för rekrytering i höst. På Jobbmässan den 15 oktober väntas drygt 100 utställare och närmare 5000 besökare.

– Det här är ett fantastiskt tillfälle för arbetssökande och arbetsgivare att mötas. Många företag från olika branscher är samlade på samma ställe, säger Andreas Appelberg, sektionschef på Arbetsförmedlingen i Jönköping.

Kort om april 2019, Jönköpings län

(Inom parentes anges motsvarande siffror för april 2018)

• 5,7 procent var inskrivna som arbetslösa (6,0).* Sammanlagt 10 207 personer (10 581).

• 6,8 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (7,3).* Sammanlagt 1 511 personer (1 636).

• 4 491 personer var öppet arbetslösa (4 906).

• 5 716 personer deltog i program med aktivitetsstöd (5 675).

• 620 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (665).

• 1 116 personer fick arbete (1 225).

• 98 personer varslades om uppsägning (67).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Arbetsmarknadsprognosen för Jönköpings län presenteras den 12 juni.

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning

För information: Jens Lotterberg, arbetsmarknadsanalytiker, 010-486 66 68