Fler arbetslösa i Kronobergs län

Report this content

I slutet av juli var 7 710 personer, eller 8,3 procent av den registerbaserade arbetskraften, arbetslösa i Kronobergs län. Det är ökning med 0,4 procentenheter, eller 400 personer, jämfört med samma månad förra året. Den totala arbetslösheten för riket i juli var 7,3 procent.

Arbetsförmedlingens statistik för juli visar att arbetsmarknaden i länet är fortsatt stark, trots att arbetslösheten har ökat. Det ökade antalet arbetslösa kan förklaras av att fler utrikes födda anmäler sig som arbetssökande vid länets arbetsförmedlingar. Bland de utrikes födda saknar 28,3 procent arbete. Det kan jämföras med 3,3 procent för inrikes födda.

– Många av de utrikes födda har kort utbildning som de behöver komplettera för att öka möjligheterna att få ett jobb. Vi ser att antalet högutbildade i gruppen ökar och det känns mycket positivt, eftersom de kan ha kompetenser som behövs på länets arbetsmarknad, säger Amela Ruscukic-Topalovic, sektionschef vid Arbetsförmedlingen Växjö.

Arbetslösheten bland ungdomar minskar
I slutet av juli var 1 310 ungdomar mellan 18 och 24 år inskrivna som arbetslösa, vilket motsvarar 11,6 procent av den registerbaserade arbetskraften i åldersgruppen. Jämfört med juli förra året har arbetslösheten bland ungdomar minskat med 50 personer. I juli 2013 var 2 150 ungdomar arbetslösa, vilket innebär en minskning med 840 personer på fyra år.

– Det är glädjande att antalet arbetslösa ungdomar fortsätter att minska. De ungdomar som har gymnasieutbildning har lättast att hitta ett jobb. Satsar man dessutom på en utbildning som arbetsgivarna efterfrågar ökar chanserna ännu mer, säger Amela Ruscukic-Topalovic.

Lägst arbetslöshet i Ljungby
Länets lägsta arbetslöshet har Ljungby med 6,5 procent. Högst var arbetslösheten i Lessebo där 14,5 procent var inskrivna som arbetslösa i juli.

Antalet lediga platser som anmäldes till länets arbetsförmedlingar i juli var 1 190. De flesta nya jobben fanns inom branscherna finansiell verksamhet och företagstjänster, vård och omsorg samt handel.

I juli varslades 10 personer om uppsägning, vilket kan jämföras med samma månad i fjol då 50 personer varslades. I genomsnitt har 40 personer varslats per månad under 2017, vilket är ett lågt antal historiskt sett.

Kort om arbetsmarknaden för Kronobergs län, juli
Inom parentes anges motsvarande siffror för juli 2016.

•  8,3 procent var inskrivna som arbetslösa (7,9)*. Sammanlagt 7 710 personer (7 310) varav 1 770 inom etablering (1 540).
  •  11,6 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (12,1)*. Sammanlagt 1 310 personer (1 360) varav 360 inom etablering (260).
  •  3 400 personer var öppet arbetslösa (3 310) varav 940 inom etablering (850).
  •  4 310 personer deltog i program med aktivitetsstöd (4 000) varav 830 inom etablering (690).
  •  350 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (400) varav 40 inom etablering (60).
  •  440 personer fick arbete (500) varav 40 inom etablering (20).
  •  10 personer varslades om uppsägning (50).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Månadsstatistiken för augusti publiceras den 11 september kl. 8:00.

Fakta om statistiken
Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning

För kommentarer: Amela Ruscukic-Topalovic, sektionschef, Arbetsförmedlingen Växjö, 010-486 90 89
För information: Ida Karlsson, arbetsmarknadsanalytiker, 010-486 08 36