Samarbete gör vägen till jobbet kortare för utländska akademiker

Korta vägen ska bidra till kompetensförsörjningen för länets skolor genom att utländska akademiker snabbt rustas för en anställning. Satsningen är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen, Växjö Kommun och Folkuniversitetet.

Utbildningen Korta vägen riktar sig mot personer med utländsk utbildning inom pedagogik och syftar till att öka deras chanser att snabbare kunna komma i arbete inom kommunal skola och förskola.

Just nu pågår den första utbildningsomgången och deltagarna läser bland annat svensk grammatik och pedagogik. I samarbete med Utbildningsförvaltningen på Växjö kommun har även praktikplatser på skolor och förskolor med rekryteringsbehov tas fram.

– En praktikplats ger deltagarna chansen att få en inblick i hur vi jobbar i den svenska skolan och förskolan och föra dialog kring vilka förväntningar som finns. Det är ett utmärkt sätt att få in en fot på en skola eller förskola och skapar goda möjligheter för en framtida anställning, berättar Linda Savlid, ansvarig för satsningen på Utbildningsförvaltningen.

Praktikperioden planeras att pågå i cirka 8 veckor. Fungerar praktiken bra kan det finnas möjlighet till anställning.

– Den här satsningen är ett tydligt exempel på hur viktigt det är med samarbete runt länets kompetensförsörjning. Jag ser med spänning fram emot att ta del av satsningens resultat framöver, säger Greg Golding, arbetsförmedlingschef i Växjö.

Münever Samli kommer från Turkiet och är en deltagarna på Korta vägen. Hon känner att hon har utvecklas väldigt mycket och fått ökad förståelse för systemet i den svenska skolan. Kursen öppnar även dörrar.

– Jag vill gärna hitta vägar där jag kan ta tillvara de kunskaper som jag redan har. Att få träffa rektorer, kuratorer och lärare i skolor är väldigt värdefullt. Jag tror att jag och mina kurskamrater snart ska ut och skaffa våra egna jobb, skrattar Münever.

Sedan kursen startade den 9 oktober har två av de fem deltagarna fått jobb. Den 13 april är det avslutning på utbildningen.

Så här fungerar Korta vägen

Första steget består av en informationsträff för arbetssökande med utbildningsförvaltningen (i egenskap av arbetsgivare) och Folkuniversitetet (i egenskap av utbildningsanordnare). De arbetssökande får sedan lämna in intresseanmälningar, varefter utbildningsförvaltningen håller i speedintervjuer tillsammans med Folkuniversitetet. Ett urval på cirka 5-10 personer väljs sedan ut för att ta del av utbildningen.

De första 15 veckorna får deltagarna träna både allmän och yrkesspecifik svenska med målsättningen att de ska nå nivå gymnasiesvenska eller snäppet under. Steg 2 är en praktikperiod om cirka 8 veckor där deltagarna har en handledare. Under de avslutande veckorna genomförs språkprov, avstämning med Arbetsförmedlingen och praktikplatsen samt planering för fortsatta aktiviteter.

För information
Greg Golding, arbetsförmedlingschef Växjö, 010-487 29 83
Linda Savlid, Utbildningsförvaltningen Växjö kommun, 0470-416 23
Mattias Alsander, Folkuniversitetet, tel. 0705-31 20 95