Växjö kommun och Arbetsförmedlingen samlokaliserar och skapar en väg in mot utbildning och arbete

Nu tar Växjö kommun och Arbetsförmedlingen ytterligare ett steg mot närmare samverkan när det gäller utbildning och arbete, med den gemensamma målsättningen full sysselsättning. Från och med den 5 november kommer du att kunna träffa Växjölöftet Vuxenutbildning och Arbetsförmedlingen under samma tak på Kronobergsgatan 18.

- Det här är ytterligare ett steg i Växjölöftet. Tack vare ett gott samarbete med Arbetsförmedlingen kan vi erbjuda en väg in till vägledning för sökande till arbete och utbildning. Det ger ökad möjlighet till självförsörjning, säger arbete och välfärds nämndsordförande, Oliver Rosengren (m).

– Vi är glada att samverkan med Växjö kommun ytterligare intensifieras genom att vi samlar resurserna på ett ställe för personer som söker arbete och utbildning. Eftersom många ofta har kontakt med både Arbetsförmedlingen och kommunen kan vi erbjuda bättre service och tillgänglighet med en gemensam yta. Detta är nästa steg i vår långsiktiga samverkan, säger David Fridlund, chef för Arbetsförmedlingen Växjö.

Tätare samarbete och samlokalisering ska ge besökarna bättre information, yrkesorientering och vägledning så att vägen till utbildning och arbete blir så smidig som möjligt. Idag finns mycket stöd via digitala tjänster och detta kommer Arbetsförmedlingen och Växjö kommun att jobba aktivt med.

För mer information:
Oliver Rosengren, kommunalråd och ordförande i nämnden för arbete och välfärd, 0723-00 55 77
Per Sandberg, förvaltningschef, arbete och välfärd, 0709-83 40 27
David Fridlund, arbetsförmedlingschef,  010-488 17 09