Växjölöftets anordnar ny jobbvecka och jobbmässa 2019

Växjölöftets styrgrupp beslutade i onsdags att anordna en jobbvecka i Växjö nästa år. Efter succén från Växjölöftets jobbvecka i februari väljer nu styrgruppen att fortsätta med detta även kommande år, 4-8 februari 2019 (vecka 6). Jobbveckan syftar till att skapa mötesplatser för arbetsgivare, utbildningsanordnare och arbetssökande med målet att förbättra förutsättningarna för fler att skaffa jobb.

– Nu skapar vi en tradition. Växjölöftets jobbvecka är ett bra tillfälle att sätta fokus på kompetensförsörjningens betydelse för tillväxt och vårt beslutsamma arbete för full sysselsättning. Vi ska lära av erfarenheterna från årets jobbvecka. Min förhoppning är att arbetsgivare, arbetstagarorganisationer och andra aktörer på arbetsmarknaden ska vilja bidra till programmet, säger Oliver Rosengren, kommunalråd i Växjö kommun och ordförande i Växjölöftets styrgrupp.

Växjölöftets jobbvecka och jobbmässa har utvärderats noga och uppföljningen kommer fortsätta för att göra jobbveckan 2019 ännu bättre. Styrgruppen enades om ett par övergripande förändringar utifrån utvärderingarna:

• Öppna upp programmet för andra aktörer på arbetsmarknaden, exempelvis arbetsgivare, som kan bidra med aktiviteter. Dagliga tema sätts utifrån det. Fortsätta samverkan med de aktörer som var med i år, exempelvis Ung Företagsamhet.

• Fördjupa utvärderingen av jobbmässan. Exempelvis att se över öppettiderna, öka fokus på att få ombytessökande till mässan och ha ”utbildningstorg” för utbildningsanordnare.

– Växjölöftets jobbvecka är en satsning som skapar nya förutsättningar för företag och människor att mötas och som bidrar till matchningen av ny kompetens. Målsättningen är att jobbveckan ska ge ett mervärde till både arbetsgivare och för dig som söker jobb. Om du funderar på ett nytt jobb ta chansen att träffa intressanta och engagerade arbetsgivare, säger David Fridlund, Arbetsförmedlingschef för Växjö och styrgruppsmedlem i Växjölöftet.

Jobbmässan var särskilt framgångsrik och antalet besökare mer än dubblerades från året innan. Antalet utställare ökade kraftigt, trots att monterplatserna var avgiftsbelagda den här gången. 80 procent av utställarna vill vara med igen, enligt utvärderingen som genomförts.

– Jobbveckan i år var välbesökt. Jobbmässan satte både besöksrekord och utställarrekord. Totalt besöktes mässan av 4556 besökare och 108 utställare på plats. Det känns därför väldigt kul att även under 2019 kunna erbjuda denna typ av arrangemang mot våra medborgare, säger Emma Andersson, projektledare för Växjölöftets jobbvecka 2018.

För mer information och intervjuer:

Oliver Rosengren, ordförande i Växjölöftets styrgrupp, tel: 072-300 55 77
David Fridlund, Arbetsförmedlingschef Af Växjö, tel: 010-488 17 09
Emma Andersson, projektledare Växjölöftets jobbvecka, tel: 0470-796 336

Ring oss på 0771-60 00 00 eller besök närmaste arbetsförmedling.
www.arbetsformedlingen.se