Växjös jobbvecka 2019 bjuder på inspiration och många lediga jobb

Växjölöftets jobbvecka, 4-8 februari, är fylld med olika evenemang på temat kompetensförsörjning. Fokus är på jobb, kompetensutveckling och inspiration. Jobbveckans syfte är att öka matchningen i länet. 4 500 gymnasieungdomar bjuds till exempel på inspirationsföreläsningar och på torsdag är det jobbmässa med 80 utställare.

- Kompetensförsörjningen är länets stora utmaning och därför är detta en unik chans att informera ungdomarna om alla möjligheter som finns på framtidens arbetsmarknad, säger David Fridlund, arbetsförmedlingschef i Växjö.

- För mig är Växjölöftets jobbvecka en examen för vår gemensamma vision att åstadkomma förändring och rörelsen mot full sysselsättning genom samverkan mellan det offentliga, näringsliv och våra medborgare. Att vi kan manifestera detta genom jobbveckan gör mig både glad och stolt!, säger Per Sandberg Förvaltningschef för Arbete och Välfärd Växjö kommun.

Program 4-8 februari:

Måndag 4 februari: Invigning av Växjölöftets jobbvecka i Guldrummet på ICON i Växjö. Vi hör vad David Fridlund och Oliver Rosengren har för förväntningar på jobbveckan. Det blir även en kort redovisning av handelskammarens analys av Sydsveriges tillväxt av Anders Borgehed samt Björn Collin som berättar om ICON med efterföljande rundvandring i byggnaden.

Eftermiddag föreläsning av OnePartnerGroup på Elite Stadshotell om ”att vara en attraktiv kandidat på arbetsmarknaden”.

Tisdag 5 januari:  Näringslivsfrukost på Elite Stadshotell, med föreläsningar av Öster i samhället, Coompanion, Region Kronoberg och OnePartnerGroup inom temat socialt ansvarstagande.

Onsdag: 6 januari: 4 500 gymnasieungdomar samlas på Konserthuset för att lyssna på inspirationsföreläsningar kring företagsamhet och arbetsmarknad av Jarno Vanhatapio grundare NA-KD, Anita Cedergren från företaget KARMA samt statistikern Ronnie Kihlman.

På Linnéuniversitetet pågår en kompetensutvecklingsdag om psykiskt ohälsa och integration. Kompetensutvecklingsdagen ger kunskap om nyanlända och deras situation samt inspiration kring möjligheten till integration.

På kvällen arrangeras ett mingel för småföretagare på Residenset med olika aktörer som svarar på frågor som rör juridik, affärsutveckling med mera.

Torsdag 7 februari: Växjölöftets jobbmässa i Tipshallen med ca 80 utställare. Det finns möjlighet att ta del av och att delta i inspirationsföreläsningar av utställare samt speedintervjuer för dig som besöker jobbmässan.

-Skillnaden från 2018 års jobbmässa jämfört med 2019 är att vi i år har satsat extra på föreläsningar. Flertalet utställare kommer erbjuda inspirationsföreläsaningar för våra besökare. Vi ville satsa på detta då det var väldigt populärt förra året och ett bra sätt att fördjupa sig kort inom en bransch eller ämne.  Jobbmässan i år har även utländska företag som erbjuder arbete vilket vi tycker är väldigt roligt, säger Emma Andersson, projektledare.

Fredag 8 februari: Inspirationsfrukost med föreläsning av Sofia Rasmussen på Palladium om "Framtidens attraktiva och hållbara organisationer". Utifrån globala och svenska värderingsstudier presenterar Sofia Rasmussen viktiga insikter för arbetsgivare som vill bygga hållbara organisationer och säkra sin långsiktiga kompetensförsörjning.

- Jobbveckan är en kraftsamling för full sysselsättning. Vi har lärt av förra årets premiär; i år är det fler som bidrar till programmet och jobbmässan har förbättrats ytterligare. Jobbveckan är ett bra sätt att uppmärksamma det som Växjölöftet står för: arbetslinje, arbetsmarknad och arbetskraft för alla. Målet för veckan är att många ska möta sin första eller nästa arbetsgivare., säger Oliver Rosengren, kommunalråd och ordförande i styrgruppen för Växjölöftet.

För information:
Emma Andersson, projektledare Växjölöftets jobbvecka (Växjö kommun), emma.andersson@vaxjo.se 0470-79 63 36

Ola Landström, Projektledare Växjölöftets jobbvecka (Arbetsförmedlingen) – ola.landstrom@arbetsformedlingen.se, 010-487 29 75

Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, pressekreterare, 010-486 9720