Jakten efter sommarjobbare startar allt tidigare

Report this content

Redan i december fanns många lediga sommarjobb i Platsbanken. Arbetsgivarna annonserar om feriejobb allt tidigare.

– En förklaring är att konkurrensen om arbetssökande skärps i takt med att arbetslösheten minskar, säger Fredrik Mörtberg, arbetsmarknadsanalytiker på Arbetsförmedlingen.

Den som vill hitta ett jobb till sommaren gör klokt i att börja leta.

– Vi ser en trend i att arbetsgivarna annonserar om sommarjobb tidigare och tidigare. Vi ser också att antalet lediga feriejobb ökade kraftigt förra året. Det ser ut att finnas många sommarjobb i år också, även om det är tidigt att summera den här säsongens siffror, säger Fredrik Mörtberg.

Störst antal sommarjobb totalt finns traditionellt inom vård- och omsorg, följt av serviceyrken och hotell- och restaurangbranschen. Olika branscher toppar annonsstatistiken under olika perioder: I Örebro län finns just nu många jobb inom utbildning, vård- och omsorg. Handeln i länet brukar annonsera som mest i mars/april, medan hotell- och restaurangjobb brukar vara ute i april.

Det finns många vägar att hitta ett jobb via Arbetsförmedlingen

Förutom att leta jobb på Platsbanken och i appen Sommarjobba kan intresserade vara med på webbinarier, webbsända kurser och lyssna på avsnitt av Arbetsförmedlingens jobbpodd med tips och råd. Arbetsförmedlingen arrangerar också sommarjobbsmässor där man kan träffa arbetsgivare och söka jobb direkt på plats. De stora mässorna finns listade på Arbetsförmedlingens sommarjobbssajt.

– Det är jättebra att använda sig av Arbetsförmedlingens verktyg, men man ska inte låsa sig vid ett sätt att söka jobb. Chanserna ökar om man hör av sig spontant till ställen man skulle vilja jobba på eller har en relation till, men som kanske inte annonserar. Det kan exempelvis vara en butik med ett sortiment man är intresserad av, säger Susanna Westgren, produktansvarig digitala möten och jobbsökarexpert på Arbetsförmedlingen..

Branscherna i Örebro län som söker flest sommarjobbare
1. Vård och omsorg
2. Finansiell verksamhet och företagstjänster
3. Handel
4. Industri

Så här söker du sommarjobb

Fakta sommarjobbsappen
Sommarjobba finns som app för både telefoner med iOS och Android och finns att ladda ner gratis via Google Play eller App store. Appen innehåller lediga sommarjobb samt tips och råd om vad du bör tänka på när du söker jobb. Du får bland annat tips om:

• Var du kan hitta sommarjobb, både i Sverige och utomlands.
  • Hur det är att jobba utomlands och vad som kan vara bra att tänka på.
  • Vad som är bra att tänka på innan, under och efter en anställning.
  • Vad du ska tänka på när du skriver ditt avtal och får din lön.
  • Att skicka en ansökan (personligt brev, cv och anställningsintervjun).

Fredrik Mörtberg, arbetsmarknadsanalytiker, 010-488 40 39