Bra jobbmöjligheter för många yrken i Östergötland

Report this content

Förskollärare, sjuksköterska, undersköterska och ingenjör, det är några av framtidsjobben i Östergötlands län. Det visar Arbetsförmedlingens Jobbmöjligheter i Östergötland som beskriver jobbmöjligheterna för ett stort antal yrken i länet.

Målgruppen för Jobbmöjligheter är bland annat ungdomar, personer som vill byta jobb och utbildningsplanerare. Men den är användbar för alla som vill ha en snabb översikt för många av de yrken som finns på arbetsmarknaden.

Stor brist inom många yrken
Inom många yrken råder det stor brist på arbetskraft i hela landet, och Östergötland är inget undantag. Det gäller bland annat läkare, sjuksköterskor, förskollärare, övriga lärare, och inte minst omvårdnadspersonal. Behoven av arbetskraft med teknisk inriktning är större i Östergötland än i många andra län. Det gäller civilingenjörer, men också gymnasieutbildad arbetskraft inom exempelvis bygg- och anläggningsyrken är mycket efterfrågade.

- Bristen på arbetskraft har ökat de senaste åren även inom yrken där det tidigare fanns god tillgång på utbildad arbetskraft. Det beror bland annat på att de nya i arbetskraften inte har den kompetens som arbetsgivarna söker, så samtidigt som bristen på arbetskraft med rätt kompetens ökar, förblir arbetslösheten hög, säger Håkan Lindell, arbetsmarknadsanalytiker på Arbetsförmedlingen.

Östergötland har många lagerverksamheter, särskilt i länets östra delar. Men det är många som konkurrerar om jobben inom yrkesområdet, så jobbmöjligheterna för lagerarbetare och truckförare är ändå mindre bra. Inom dagligvaru- och fackhandeln finns det också många arbetstillfällen, men även där är det i regel många sökande till de lediga platserna.

Viktigt med gymnasiekompetens
För många yrken med bra jobbchanser räcker det med gymnasiekompetens, men för den som saknar gymnasiekompetens är arbetsmarknaden mycket kärv.

- Det är viktigt att ha fullständig gymnasiekompetens, säger Håkan Lindell. Oftast kräver arbetsgivarna minst gymnasiekompetens, även för jobb som inte kräver en yrkesutbildning.

Jobbmöjligheter i Östergötland bifogas.

Exempel på yrken med goda jobbchanser i Östergötland
(Ingen rangordning mellan yrkena)

• Sjuksköterskor
  • Läkare