Fortsatt minskad arbetslöshet Östergötlands län

Report this content

Arbetslösheten fortsätter att sjunka i länet. I slutet av oktober var 17 350 personer arbetslösa i länet och det är en minskning med över 1 300 personer, jämfört med ett år tillbaka. Även antalet långtidsarbetslösa fortsätter att minska.

Månadsstatistiken för oktober från Arbetsförmedlingen visar på en fortsatt stark arbetsmarknad i länet. Den starka efterfrågan på arbetskraft gynnar även personer som står lite längre från arbetsmarknaden. Arbetslösheten är dock alltjämt betydligt högre bland personer som saknar gymnasiekompetens.

- Arbetslösheten faller som mest i de kommuner där arbetslösheten legat på relativt höga nivåer de senaste åren. Exempelvis i Norrköping, där antalet arbetslösa minskat med över 800 personer det senaste året. Arbetslösheten faller dock i samtliga kommuner i Östergötland. Arbetslösheten i Östergötland som helhet ligger på 7,9 procent, vilket är 1 procentenhet över riksgenomsnittet. Trots detta ligger 9 av länets 13 kommuner på lägre nivåer än riksgenomsnittet, säger Håkan Lindell, analytiker på Arbetsförmedlingen.

Här presenteras Arbetsförmedlingens månadsstatistik för Östergötlands län. Statistiken baserar sig på uppgifter från Arbetsförmedlingens databaser.

Kort om oktober månad 2018, Östergötlands län
(Inom parentes anges motsvarande siffror för oktober 2017)

• 7,9 procent var inskrivna som arbetslösa (8,6).* Sammanlagt 17 351 personer (18 631) varav 2 208 inom etablering (2 852).
  • 9,9 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (12,2).* Sammanlagt 2 462 personer (2 961) varav 316 inom etablering (492).
  • 7 873 personer var öppet arbetslösa (8 451).
  • 9 478 personer deltog i program med aktivitetsstöd (10 180) varav 1 567 inom etablering (1 144).
  • 1 181 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (1 110).
  • 1 554 personer fick arbete (1 587) varav 36 inom etablering (89).
  • 105 personer varslades om uppsägning (193).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Källa: Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik i oktober 2018.

Ungdomsarbetslösheten i varje kommun: se www.arbetsformedlingen.se/pressrum

Verksamhetsstatistiken för november publiceras den 13 december kl. 06:00

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning

Bifogat finns ett fördjupande faktaunderlag, med en karta med aktuell arbetslöshet i varje kommun i länet.

För information:
Håkan Lindell, analytiker, 010-486 11 78