Femte fotbollsturneringen med jobbsnack för malmöungdomar och företag

Genom att mixa fotboll och jobbsnack skapas en annorlunda mötesplats för företag och arbetslösa ungdomar i fotbollsstaden Malmö. 10 oktober är det avspark för Karriärdag med Fotbollsturnering 4.0. Det är femte gången som Malmö FF:s Karriärakademi, Arbetsförmedlingen och Malmö stad anordnar en Karriärdag med fotbollsturnering. Idén är hämtad från Franska Fotbollsförbundet.

Karriärdagen startar med introduktion och minimässa och efter lunch är det fotbollsturnering med 11 deltagande lag. Varje lag består av personer från ett företag eller en organisation och ungdomar som har intresse för att jobba i just den branschen. Att spela fotboll tillsammans och hinna prata skapar kontaktytor som kan leda till jobb, men också möjlighet att få veta mer om olika yrken.

Tid: Tisdag 10 oktober  kl. 10.30-16.00 Media är välkomna klockan 13.00.

Plats: Kombihallen på Stadionområdet i Malmö

Företag som deltar (reservation för sena ändringar)

BRA, BEMT, Ica Maxi Västra Hamnen, Comparative, CMP, ADB Safegate, Personalhuset samt Malmö stad och Arbetsförmedlingen

Bakgrund: Karriärdag med fotbollsturnering xx.

Med finansiering från Arbetsförmedlingen och MFF genomför MFF:s Karriärakademin turneringar. Malmö stad står för lokalen. Syftet är att skapa en mötesplats mellan unga Malmöbor i åldern 16-29 samt företag från Malmös/Skånes näringsliv i en annorlunda miljö. Metoden är fransk och utvecklad av Franska fotbollsförbundet, MFF har tagit idén till Sverige och utvecklat den enligt lokala förutsättningar. Den första Karriärdagen arrangerades hösten 2014 med stöd av Arbetsförmedlingen Malmö, Region Skåne och Näringslivskontoret

Karriärakademin är Malmö FF:s initiativ för att göra en insats mot ungdomsarbetslöshet. Verksamheten ryms inom avdelningen MFF i Samhället.

Malmö FF: Karin Heri, projektledare MFF:s Karriärakademi, 0728-88 02 77
Arbetsförmedlingen: Mats Rydberger, chef Arbetsförmedlingen Malmö, 010-486 91 18
Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, Arbetsförmedlingen, 010-486 9720