Fler utrikesfödda kvinnor behövs i arbetslivet – rekryteringsträff i Malmö

Report this content

På Internationella kvinnodagen anordnar Arbetsförmedlingen en rekryteringsträff med fokus på utrikesfödda kvinnor. 15 rekryterande företag är på plats. Förutom lediga tjänster informerar olika aktörer om branscher, utbildningar och praktik.

Bland annat deltar Malmö universitet som inom projektet NYAK (Nya akademiker) erbjuder studie- och karriärvägledning till nyanlända. Även Stiftelsen Botildenborg som samverkar med flera aktörer för att bidra till ett inkluderande samhälle är på plats.

Svensk arbetsmarknad är fortfarande tydligt könssegregerad, när det gäller vilka branscher kvinnor och män arbetar i. När det gäller sysselsättningsgraden är den lägre för utrikesfödda kvinnor som grupp än för utrikesfödda män. Därmed är de en viktig resurs att tillvara i arbetskraften.

– Personliga möten är ett smidigt sätt att rekrytera och en bra möjlighet för arbetssökande att få presentera sig. Vi har haft liknande rekryteringsträffar tidigare som blivit mycket uppskattade av både besökare och arbetsgivare, säger Jacqueline Åhgren, arbetsförmedlare i Malmö.

Tid: fredag 8 mars klockan 9.30-12.30

Plats: Arbetsförmedlingen, Föreningsgatan 35, Malmö (gamla Konserthuset)

*NYAK (Nya akademiker) är ett projekt där Arbetsförmedlingen tillsammans med Malmö universitet, Lunds universitet, Högskolan Kristianstad och SLU erbjuder studie- och karriärvägledning till nyanlända inskrivna vid Arbetsförmedlingen i Skåne.  Idén är att nyanlända tidigt ska få information om vilka alternativ som finns för att hitta vägar till utbildning och arbete.

Arbetslösheten (januari 2019)

Arbetslöshet andel av arbetskraft Riket Skåne