Inspirationsträff i Malmö ska få fler kvinnor att bli lastbilschaufförer

Behovet av transporter ökar, men det är ibland svårt för arbetsgivarna att hitta utbildade chaufförer. Samtidigt är branschen rejält mansdominerad och därför bjuder Arbetsförmedlingen i Malmö speciellt in arbetssökande kvinnor till en informationsträff kring yrket lastbilschaufför.  Intresserade får veta mer om yrket, utbildnings- och anställningsmöjligheter samt tillfälle att provköra lastbil. Arbetsgivare är med på träffen och kvinnliga lastbilschaufförer berättar om sina arbetsdagar.

Arbetet som lastbilschaufför innebär att man är självständig, har många kundkontakter och kan hantera olika trafiksituationer. De som anmält sig till träffen behöver inte ha tidigare erfarenhet av att köra lastbil men måste ha B-körkort och god körvana. De som är intresserade och aktuella att bli lastbilschaufförer kan, efter godkännande av Arbetsförmedlingen, bli antagna till arbetsmarknadsutbildning under hösten 2018.

Tid: Fredag 4 maj klockan 9-11.30
Plats: Grönlunds Yrkesutbildningar AB, Källvattengatan 2, Malmö. Träffas i receptionen.

Media är väkommen.

För kommentarer: Anders Isaksson, företagsrådgivare, Arbetsförmedlingen Malmö, 010-486 46 11,
Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, 010-486 9720