Lokalt jobbspår i Malmö för kvinnor

Report this content

I mars startar en ny utbildning – Jobbspår Serviceassistent som riktar sig till utrikesfödda kvinnor i Malmö. Alla som slutför utbildningen på 10 veckor, erbjuds första året en 1 års anställning i form av extratjänst eller introduktionsjobb på äldreboende eller behandlingshem som drivs av AMBEA, där Vardaga och Nytida ingår. Därefter är målet fortsatt anställning eller vidare studier till undersköterska.

Rekryteringsprocessen är framme vid sista steget och fredag 28 februari träffar arbetsgivarna ett 30-tal kandidater. Av dessa kommer cirka 15 att få börja utbildningen.

- Jobbspåret innebär en snabbare väg in i arbetslivet samtidigt som Vård och omsorg är en bransch där personalbehovet väntas öka ytterligare framöver, därför har Vardaga inrättat en ny yrkeskategori på sina egna boenden, berättar Rose-Marie Gudmundsson, på Arbetsförmedlingen.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att förbereda måltider, städa, tvätta och assistera undersköterskan vid behov. Arbetsplatserna finns i Lund, Staffanstorp och Malmö och arbetstiden omfattar även kvällar/helger.

Jobbspår Serviceassistent med integrerad yrkessvenska är en samverkan mellan arbetsgivaren AMBEA/Vardaga, Malmö stad och arbetsförmedlingen tillsammans med tre utbildningsanordnare, ASTAR AB, Lernia och Merit utbildning

Tid: Fredag 28 februari klockan 11.00. Lokal Fagotten, plan 2.
Plats: Arbetsförmedlingen, Föreningsgatan 35, Malmö (gamla Konserthuset)

Media är välkommen att vara med, och meddela gärna i förväg om ni kommer.

Kontaktuppgifter arbetsgivare:

Vardaga: Helen Frennemark Hållö, Verksamhetschef. Tel: 0735-146717