Nyutbildade serviceassistenter börjar jobba i nordöstra Skåne

Läget på arbetsmarknaden är osäkert, men inom vård och omsorg finns stort personalbehov. Den 15 maj avslutade ett 10-tal serviceassistenter en rekryteringsutbildning och börjar direkt anställningar som extratjänst inom äldreomsorgen på Vardaga i Kristianstad och Broby. Rekryteringsutbildningen är ett samarbete mellan omsorgsföretaget Ambea, Arbetsförmedlingen och utbildningsleverantörerna Lernia och Astar.

På grund av Corona-viruset har utbildningsleverantörerna, arbetsgivaren och deltagarna ställts inför utmaningar, men med stöd av kreativa lösningar har man lyckats genomföra hela utbildningen.

- Det är kreativiteten som gör att vi lyckas så bra tillsammans, menar Linda Björkholtz, företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen.

Utbildningen på 10 veckor har innehållit både teoretiska och praktiska delar inom bland annat hygien, städning i vårdmiljö och matlagning. Även två veckors arbetsplatsförlagt lärande har ingått.  Deltagarna är utrikesfödda kvinnor som står långt från arbetsmarknaden. Studierna har varvats med yrkessvenska som integrerats i undervisningen för att ge så bra resultat som möjligt. Anställningarna gäller till början av september och därefter finns möjlighet för arbetsgivarna att förlänga Deltagarna kommer att få fortsatt undervisning i yrkessvenska under sin anställning.

Fakta: En extratjänst innebär att arbetsgivare inom välfärden, offentlig, kulturell eller ideell sektor kan få en extra resurs på sin arbetsplats och samtidigt få ekonomisk ersättning från Arbetsförmedlingen, och den arbetssökande får en anställning med lön och hjälp med att komma in på arbetsmarknaden. Extratjänst riktar sig mot arbetssökande som står långt från arbetsmarknaden.

Mer information:
Linda Björkholtz, företagsrådgivare Arbetsförmedlingen, 010-486-9848
Anders Nilsson, Vardaga, verksamhetschef Sommarlustvägen Kristianstad, tel: 0763-097887
Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, pressekreterare, 010-486 9720
Följ oss på Twitter @Arbetsformed