Utbildning ger jobb!

Report this content

På utbildningsmässan den 15 november, arrangerad gemensamt av Vuxenutbildning Helsingborg, kommunerna i Familjen Helsingborg och Arbetsförmedlingen, ges ett unikt tillfälle att få en samlad bild av vilka vuxenutbildningar som, just nu, ger de bästa förutsättningarna för ett arbete.

Att studera är oftast vägen till att få ett bra jobb, som till exempel yrkesförare, undersköterska, kock, kallskänka, snickare, murare, plåtslagare, eller elektriker. På utbildningsmässan får deltagarna inspiration och svar på frågor om möjliga utbildningsalternativ.

Arbetsförmedlingen informerar om arbetsmarknaden i Skåne och var jobben finns.

Tid: Fredagen den 15 november, klockan 09.00–12.00.

Plats: Arbetsförmedlingen, Södergatan 39, Helsingborg.

− Oavsett hur konjunkturen utvecklar sig framöver finns det ett stort behov av utbildad personal inom många branscher. Att satsa på utbildning är därför en klok investering, och beroende på inriktning kan både kortare och längre utbildning ge bra jobbmöjligheter, säger Camilla Rejdvik-Pålsson, arbetsförmedlingschef, arbetssökande, nordvästra Skåne.

– Många arbetsgivare har rekryteringsproblem. Det finns jobb, men de arbetssökande matchar inte arbetsgivarnas behov. På mässan visar vi upp hela det stora utbudet av olika studievägar i Helsingborg och nordvästra Skåne. Inte minst yrkes- eller lärlingsutbildningar som ofta leder direkt till jobb i branscher som behöver anställa. Vi vill både stötta studerande att utbilda sig så de får arbete och hjälpa företagen att hitta rätt kompetens, säger arbetsmarknadsdirektör Maria Norrby.

Seminarier:

Var finns jobben? Arbetsförmedlingen informerar om arbetsmarknaden i Skåne.
Tid: kl. 09:15-10:00 och 10.30-11:15.

Maria Norrby, arbetsmarknadsdirektör, Helsingborgs stad, 0722-11 38 02

Annika Andersson, enhetschef Vuxenutbildning Helsingborg, 042-10 73 64